CONSULTATIE
Documente
internationale din domeniul bioeticii (rom)
Consultatii
regionale ale expertilor
Raspunsuri
la intrebarile frecvente
..........................................................................................................................................................
.
Documente
internationale din domeniul bioeticii (rom)
Proiectul
strategiei UNESCO privind drepturile omului
Conferinta generala
Sesiunea a 32-a,
Paris, a.2003
32 C
32 C/57
22 septembrie a.2003
Limba originalului: engleza
Proiectul strategiei UNESCO privind
drepturile omului
ADNOTARE
In concordanta cu Programul
de reforme al Secretarului general al Organizatiei Natiunilor Unite
(A/51/950)in care se propune de a amplifica activitatea sistemului Organizatiei
Natiunilor Unitein domeniul drepturilor omului, precum siiin concordanta
cu Declaratia mileniului a Organizatiei Natiunilor Unite (A/RES/55/2),
Directorul general prezinta Conferintei generale Strategia UNESCO privind
drepturile omului.
Prezenta strategie se
bazeaza pe documentul 165 EX/10 care a fost discutat detailat la sesiunea
a 165-a a Consiliului executiv (octombrie a.2002) sii reflecta rezultatele
unei serii de consultatii care au avut loc ulterior cu statele-membre sii
partenerii respectivi.
In dependenta de importanta
exceptionala a luptei contra rasismului sii discriminarii, strategia privitor
la aceasta problema este prezentatain cadrul unui paragraf separat al ordinii
de zi preventive a Conferintei generale (documentul 32 C/13, paragraful
5.1). Aceste doua strategii sint conectate reciproc sii se consolideaza
reciproc.
Decizia ceruta: paragraful
46.
INTRODUCERE
1. In strategia Organizatiei
Natiunilor Unite este proclamat faprul ca o sarcina importanta aintregului
sistem al Organizatiei Natiunilor Unite esteincurajarea respectului fata
de drepturile omului sii libertatile fundamentale pentru toti. Articolul
I al Statutului UNESCO confirma atasiamentul ei la acest obiectiv.
2. Din clipa crearii
sale UNESCO a jucat un rol importantin domeniul drepturilor omului. Ea
a participat activ la elaborarea Declaratiei generale a drepturilor omului
sii imediat dupa adoptarea ei a proclamat importanta acestei declaratii
pentru toata activitatea UNESCO. Organizatia a contribuit la elaborarea
Pactului international privind drepturile civile sii politice sii a Pactului
international privind drepturile economice, sociale sii culturale.
3. Una din obligatiunile
statutare ale UNESCO constain sprijinulincurajarii tuturor drepturilor
omului.in acelasii timp ei i se acorda oindatorire deosebita privind anumite
drepturi,in special dreptul lainvatamint, dreptul la participarein viata
culturala, dreptul la libertatea de a avea conceptiile sale sii a le exprima,inclusiv
dreptul de a cauta, obtine sii a difuza informatie, precum sii dreptul
de a utiliza rezultatele progresului sitiintific sii a le folosiin practica.
Organizatia de asemenea joaca un rol importantin cauzaincurajarii sii protectiei
diversitatii culturale, ceea ce este un imperativ etic, inseparabil de
respectul demnitatii personalitatii umane sii presupune obligatiunea de
a respecta drepturile omului sii libertatile fundamentale. UNESCO protejeaza
sii popularizeaza mositenirea culturalain forma materiala sii nemateriala.
Un imperativ al diversitatii culturale sii, prin urmare, a respectului
drepturilor omului este libertatea exprimarii opiniilor, pluralismul mijloacelor
de informare, miltilingvismul, accesul egal al tuturor culturilor la viata
culturala, inclusiv accesul egal la cunositinte, inclusivin forma digitala
(1). Sustinerea drepturilor femeilor este una din prioritatile Organizatiei.
4. UNESCO a adoptat un
siir de documente normative privitor la drepturile omului. Ea face cercetari
cu privire la concretizarea continutului drepturilor omuluiin scopul contributiei
la consolidarea lor. Detinind un rol unanim cunoscut privindinvatamintulin
domeniul drepturilor omului, ea a editat un siir de publicatii, precum
sii materiale didactice sii informationale cu privire la drepturile omului,
ceea ce a contribuitin mod esential laincurajarea sii protectia lorin toata
lumea, precum sii la crearea culturii drepturilor omului (2).
5. Atasiamentul UNESCO
pentru drepturile omului se confirma sii se clarifica sii mai multin deciziile
organelor sale de conducere. Conferinta generala la sesiunea a 31-a
l-aimputernicit pe Directorul general de a majora aportul UNESCOin
sprijinul realizarii tuturor drepturilor omului,in special a drepturilor
ce se refera la competenta Organizatiei (documentul 31 C/5, paragraful
03200).in strategia pe termen mediu pentru a.a.2002-2007incurajarea
sii protectia drepturilor omului sint determinatein calitate de prioritate
pentru toata Organizatiain general (31 C/4, paragrafele 90-92).
6. Proiectul strategiei
privind drepturile omului este raspunsul UNESCO la Programul reformelor
Secretarului general al Organizatiei Natiunilor Unitein care se mentioneaza
ca „o sarcina importanta pentru viitor este consolidarea programului privind
drepturile omului sii
_____________________________
(1) Declaratia generala
privind diversitatea culturala, adoptata unanim de Conferinta generala
UNESCOin noiembrie a.2001(in special articolele 4-6).
(2) Informatia suplimentara
poate fi obtinutain documentul „Review of UNESCO’s past and present work
on human rights” (doarin limba engleza) care este prezentat la solicitare.
includerea eiin cercul
larg al actiunilor Organizatiei”(3). Este o reflectare a principiilor Declaratiei
de la Viena sii a Programului de actiuni,in special a principiilor universalitatii,
indivizibilitatii, interconexiunii sii interdependentei tuturor drepturilor
omului – civile, culturale, economice, politice sii sociale” (4). Ele au
fost adoptate cu luareain considerare a obligatiunilor concrete ale
altor organe, programe sii institutii specializate ale sistemului Organizatiei
Natiunilor Unite,in special ale Directiei Comisarului suprem al Organizatiei
Natiunilor Unite pentru drepturile omului (D.C.S.D.O.) (5). Proiectul
strategiei are drept scop sa asigure contributia importanta a UNESCO la
realizarea Ordinei de zi pentru secolul al XXI-lea al Orgaanizatiei
Natiunilor Unite, a Declaratiei mileniului a Organizatiei Natiunilor Unite
sii a Obiectivelorin domeniul dezvoltariiin prag de mileniu (6). Scopul
ei constain consolidarea contributiei UNESCO la sprijinul sii protectia
drepturilor omului pe calea realizariiin viata a conceptiei integre a
drepturilor omului ce se refera laintreaga Organizatiein totalitate.
7. Proiectul strategiei
a fost elaborat de Grupul intersectoral special, creat de vice Directorul
general pentru problemele sitiintelor sociale sii umanistice la solicitarea
Directorului general. Ea este elaboratain dezvoltarea documentului
165 EX/10 „Partile componente ale strategiei generale UNESCO pentru drepturile
omului” care a fost prezentat Consiliului executivin octombrie a.2002 sii
tine cont de rezultatele discutiei lui.in conformitate cu decizia
Consiliului grupul special sii-a continuat lucrarile la aceasta strategie.
Informatia privind mersul lucrarilor pentru elaborarea strategiei a fost
prezentata de Consiliul executiv la sesiunea 166-a (7).
8. Prezentul document
reflecta , de asemenea, rezultatele consultatiilor cu statele-membre sii
observatorii pe baza documentului 165 EX/10 care au fost orientatein
concordanta cu scrisoarea circulara din 17 octombrie a.2002 (8).in raspunsurile
lor toate tarile au cazut de acord cu actualtatea strategiei UNESCO pentru
drepturile omului.in acelasii timp nu toate aspectele proiectului,
propusein documentul 165 EX/10 au obtinut sustinerea lor deplina.
Tinind cont cain unele cazuri statele au exprimat diverse opoinii la unele
sii aceleasii aspecte, amendamentele inclusein acest document reflecta
opiniile majoritatii statelor.
9. Prezentul document
de asemenea reflecta rezultatele consultatiilor cu parteneriiin cadrul
sistemului Organizatiei Natiunilor Unite, inclusiv Directia Comisarului
suprem al Organizatiei Natiunilor Unite pentru drepturile omului (D.C.S.D.O.)
sii Organizatia internationala a muncii (O.I.M.), precum sii
cu institutiile principale de cercetare sii deinvatamint sii organizatiile
nonguvernamentale care se preocupa de dreapturile omului sii catedrele
UNESCO
_______________________
(3) Referatul Secretarului
general „Reinnoirea Organizatiei Natiunilor Unite: programul reformelor”,
A/51/1950, a.1997, paragraful 79.
(4) Adoptate prin consens
la Conferinta mondiala privind drepturile omului la Vienain a.1993.
(5) Informatia suplimentara
se continein documentul „Review of UNESCO’s past and present work on human
rights” (doarin limba engleza) care este prezentat la solicitare.
(6) Vezi declaratia
mileniului a Organizatiei Natiunilor Unite, A/RES/55/2, 8 septembrie a.2000
sii Referatul Secretarului general „Planul realizarii Declaratiei mileniului
a Organizatiei Natiunilor Unite”, A/56/326, 6 septembrie a.2001.
(7) Referatul Directorului
general despre actiunile privind realizarea deciziilor, adoptat de Consiliul
executiv la sesiunile anterioare (documentul 166 EX/5).
(8) Privind starea de
lucruri pentru finele lui mai a.2003 la UNESCO au parvenit raspunsurile
de la urmatoarele 40 de tari: Austria, Brazilia, Chile, Croatia, Cuba,
Republica Democrata Congo, Danemarca, Etiopia, Finlanda, Franta, Germania,
Gana, Sfintul Prestol, Ungaria, Islanda, Indonezia, Israel, Japonia, Iordania,
Lituania, Libia, Letonia, Madagascar, Mexic, Marocco, Olanda, Nouza Zelanda,
Oman, Filipine, Polonia, Portugalia, Federatia Rusa, Arabia Saudita, Serbia
sii Muntenegru (fosta Republica Unita Yugoslavia), Slovacia, Elvetia, Togo,
Tunis, Turcia, Vietnam.
pentru drepturile
omului (9).
10. Proiectul strategiei
este orientat la integrarea interpretarii, bazate pe drepturile omului,in
toate programele UNESCO cu scopulincurajarii cercetarilor teoretice sii
empirice sii propagandei cunositintelorin domeniul drepturilor omului,
al sprijinuluiin continuare a dezvoltariiinvatamintuluiin domeniul drepturilor
omuluiin calitate de parte indisolubila a dreptului lainvatatura
sii elaborarii sii aplicarii normelor UNESCO privind drepturile omului.in
toate aceste domenii de activitate o importanta prioritara se va acorda
sprijinirii drepturilor omuluiin raport cu femeile, posibilitatilor egale
gender sii participarii egale a femeilorin toate sferele de activitate
ale vietii.in afara de aceasta, proiectul strategiei este orientat la consolidarea
ulterioara a colaborariiin domeniul drepturilor omuluiin cadrul sistemului
Organizatiei Natiunilor Unite, precum sii cu organizatiile regionale interguvernamentale
siu cu alti parteneri.in citeva compartimente ale acestui document sint
mentionate, de asemenea, activitatile pentru prestarea serviciilor de consulting
sii asistenta tehnica, care vor depinde de mobilizarea mijloacelor
extrabugetare sii vor fi realizatein strinsa colaborare cu partenerii
UNESCO. La implimentarea acestei strategii sint implicate toate sectoarele
UNESCO sii subdiviziunile Sediului central.
11. Obiectivul general
al proiectului strategiei constain consolidarea contributiei UNESCO la
sprijinul realizarii drepturilor omuluiin era globalizarii siiin confirmarea
rolului specific al UNESCOin cauza sprijinirii tuturor drepturilor omului,in
particular, cu ajutorulinvatamintului sii cercetarilor sitiintifice,
sii a protectiei acestor drepturiin domeniile de competenta ale ei. Realizarea
strategiei va contribui la crearea culturii globale a drepturilor omului,
ceea ce este un pas importantin formarea globalizarii cu fata umana.
COMPARTIMENTUL I –
INTEGRAREA ULTERIOERA A CONCEPTIEI, BAZATE PE DREPTURILE OMULUI,iN TOATE
PROGRAMELE UNESCO
12. Secretarul general
al Organizatiei Natiunilor Unite a mentionat ca drepturile omului sint
unul din elementele centrale ale reformei Organizatiei Natiunilor Unite.
Remarcind ca drepturile omului ocupa locul centralin toata activitatea
Organizatiei Natiunilor Unite, dumnealui a chemat cu insistenta de a reda
problematicii drepturilor omului o importanta magistralain cadrul sistemului
Organizatiei Natiunilor Unite (10). O astfel de magistralizare a drepturilor
omului presupune urmatoarele:
(a) toate programele,
directivele politice sii asisitenta tehnica trebuie siiin continuare sa
contribuie la realizarea drepturilor omuluiin corespundere cu Declaratia
generala a drepturilor omului sii alte acte normative privind drepturile
omului;
(b) este necesar de
a se conduce de principii sii normein domeniul drepturilor omuluiin procesul
lucrului cu programelein toate domeniile sii la toate etapele, incluzind
elaborarea, realizarea, monitorizarea sii evaluarea;
__________________________________
(9) Consultatiile cu
catedrele UNESCO pentru drepturile omului au fost efectuatein timpul
Forului mondial UNESCO (in noiembrie a.2002), precum sii cu organizatiile
nonguvernamentale – la Parisin martie-mai a.2003 sii cu institutiile
de cercetare sii deinvatamint pentru drepturile omului –in Maahstrihtin
iunie a.2003.
(10) Referatul
Secretarului general „Planul realizarii Declaratiei mileniului a Organizatiei
Natiunilor Unite”, A/56/326, paragraful 201, 6 septembrie a.2001.
(c) programele sii activitatile
trebuie sa contribuie la extinderea posibilitatilor pentru ca „realizatorii
obligatiunilor” sa realizezeindatoririle lor, iar „posesorii de drepturi”
sa izbuteasca sa le realizeze (11).
13. Integrarea ulterioara
a conceptiei, bazate pe drepturile omului, la toate etapele procesului
de lucru va amplifica aportul UNESCO la realizarea drepturilor omului.
Acesata integrare se va asigura pe baza principiilor sii normelorin
domeniul drepturilor omului cu evidenta respectiva a concluziilor finale
sii a obiectiilor generale ale organelor de monitorizare a realizarii contractelor
privind drepturile omului. Prezentarea problematicii drepturilor omului
cu aplicare la femei ca avind o importanta magistralain scopul asigurarii
respectului, protectiei sii realizarii drepturilor lorin calitate
de sarcina a sistemului Organizatiei Natiunilor Unitein general va
deveni prioritarain cadrul strategiei actuale (12).
14. Pentu o integrare
ulterioara a conceptiei, bazate pe drepturile omului, la UNESCO sii pentru
asigurarea creariiin interiorul Organizatiei a potentialului privind problemele
drepturilor omului se stabilesc urmatoarele obiective:
(i) integrarea conceptiei,
bazate pe drepturile omului,in toate activitatile sii proiectele UNESCOin
concordanta cu Programa de reforme a Organizatiei Natiunilor Unite;
(ii) consolidarea coordonarii
interinstitutionale a acivitatilor privind drepturile omului cu asigurarea
unei contributii mai eficientein consolidarea tuturor drepturilor omului,in
special ale celor dintre ele, care se integreazain competenta UNESCO;
(iii) extinderea competentei
sii cunositintelor colaboratorilor UNESCO privitor la normele sii problemele
fundamentale care se refera la drepturile omului sii metodele lucrului
cu programele, bazate pe drepturile omului.
15. Activitatile propuse
sint urmatoarele:
(a) in lumina includerii
unei sau altei problematiciin albia principala a activitatii, acumulate
de Organizatia Natiunilor Unite, se preconizeaza de a elebora un plan
pe etape privind atribuirea problematicii drepturilor omului unei importante
magistralein toate programele sii activitatile UNESCO pe baza actelor cu
privire la drepturile omului sii concluziilor organelor pentru monitorizarea
realizarii contractelor;
(b) instruirea personalului
la Sediul central siiin subdiviziunile de pe loc privind problemele
drepturilor omului, inclusiv consfatuirile personalului cu privire
la problemele de baza ale drepturilor omului cu participarea expertilor
principali;
(c) un schimb regulat
de informatii sii realizarea proiectelor comune intersectorale;
(d) evaluarea regulata
a actiunilor realizate sii a rezultatelor obtinute.
__________________________
(11) Pe baza concluziilor
seminarului al doilea interinstitutional privind realizarea conceptiei
de dezvoltare, bazata pe drepturile omuluiin contextul reformelor O.N.U.
(Stemford, Konnektikut, 5-7 mai a.2003).
(12) Obiectivul strategic
I.1 al Platformei de actiuni de la Beiging, paragraful 231.
16. Rezultatele scontate:
(a) o imagine integrain
cadrulintregii Organizatii despre rolul sii obligatiunile specifice ale
UNESCOin domeniul drepturilor omului, precum sii conceptia orientata pentru
drepturile omuluiin activitatea tuturor sectoarelor;
(b) ridicarea competentei
sii cunositintelor colaboratorilor Organizatiei privind normele, problemele
sii tendintelein domeniul drepturilor omului, precum sii o accentuare mai
clara a aspectelor drepturilor omuluiin activitatea UNESCO;
(c) utilizarea rezultatelor
evaluariiin timpul lucrului cu programele sii al corecturii respective
a proiectelor curente;
(d) ridicarea nivelului
recunoasiterii internationale privind rolul specific al UNESCOin domeniul
drepturilor omului.
COMPARTIMENTUL II
– SPRIJINIREA REALIZARII DREPTURILOR OMULUIiN EPOCA GLOBALIZARII
17. Paralel cu crearea
unei bogatii sii bunastari fara precedent, globalizarea esteinsotita de
cresiterea saraciei, inegalitatii siiinstrainarii pentru multe tari, grupuri
de oameni sii persoane aparte. Este necesar de a amplificain mod
urgent activitatile privind asigurarea respectului, protectiei sii realizarii
drepturilor omului cu scopul implimentariiiin viata a „globalizarii cu
fata umana”, cum se aratain strategia actuala de durata medie a UNESCO.
18. Activitatile UNESCO
privind drepturile omului se concentreaza la acele domenii, unde Organizatia
detine avantaje evidente comparative, experienta sii competenta. Luindin
considerare functiile laboratorului de idei, realizate de UNESCO, ale organului
de elaborare a normelor sii ale centrului schimbului de informatie (13),
aspectele principale ale proiectului strategiei sint „contributia la dezvoltarea
cercetarilor sitiintifice sii la propaganda cunositintelorin domeniul drepturilor
omului”, „invatamintulin domeniul drepturilor omuluiin calitate de
parte indisolubila a dreptului lainvatamint” sii „activitatea de elaborare
a normelor, monitorizarea sii protectia drepturilor omuluiin domeniile
competentei UNESCO”.
A. Sprijinirea dezvoltarii
cercetarilor sitiintifice sii propaganda cunositintelorin domeniul drepturilor
omului
19. UNESCO urmeaza
sa joace un rol cuvenitin sprijinul dezvoltarii cercetarilor sitiintifice,
analizei intelectuale sii a discutiilor referitor la piedicile ce stauin
calea realizarii depline a tuturor drepturilor omuluiin toate domeniile
competentei ei, precum sii a determinarii „metodelor avansate” sii a directiilor
activitatii posibile. Rezultatele acestor cercetari trebuie sa asigure
informatia ce va servi la elaborarea politicii la toate nivelurile sii
sa contribuie la activitatea de elaborare a normelor, la crearea
potentialului sii acordarea asistentei tehnice, precum sii sa contribuie
la activitati din sferainvatamintuluiin domeniul drepturilor omului.
20. Programul de
cercetari sitiintifice multidisciplinare al UNESCOin domeniul drepturilor
omului trebuie sa fie determinatin colaborare strinsa cu D.C.S.D.O., cu
institutiile
____________________________
(13) Strategia de durata
medie pentru aa.2002-2007, paragraful 30.
principale de cercetare
sii deinvatamint din toate regiunile lumii, cu catedrele UNESCO sii alti
parteneri. Este necesar de a difuza pe scara larga rezultatele cercetarilor
pentru ridicarea nivelului de informare a opiniei publice largi privind
drepturile omului. Aceasta activitate trebuie de desfasiuratin colaborare
cu comisiile nationale, parteneri sii retelele UNESCO, inclusiv institutiile
nationale care se ocupa de drepturile omului, precum sii centrele
de cercetare sitiintifica sii deinvatamint, catedrele UNESCO, organizatiile
interguvernamentale sii societatea civila.
21.in domeniul
sprijinirii dezvoltarii cercetarilor sitiintifice sii propagandei cunositintelor
privind drepturile omului se stabilesc urmatoarele obiective:
(i) depistarea sii analiza
dificultatilor sii piedicilor care pericliteaza realizarea deplina a drepturilor
omuluiin domeniul competentei UNESCO, precum sii a problemelor ce apar
din nou la nivel regional sii global;
(ii) clarificareain
continuare a principiului universalitatii, indivizibilitatii, interconexiunii
sii a interdependentei tuturor drepturilor omului,in specialin domeniile
de specializare ale UNESCO, precum sii a problemei privind legaturile indisolubile
dintre drepturile omului, democratia, pacea sii dezvoltarea sii a
problematicii echitatii dintre femei sii barbati, sii a egalitatii gender;
(iii) dezvoltarea colaborarii
cu statele-membre, cu organizatiile interguvernamentale sii nonguvernamentale,
institutiile nationale pentru drepturile omului, retelele catedrelor UNESCO
sii centrele de cercetare sitiintifica sii centrele deinvatamint privind
drepturile omuluiin scopul crearii sii realizarii programei de cercetare
sitiintifica a UNESCO.
22. Activitatile propuse
sint urmatoarele:
(a) elaborarea programei
de cercetare sitiintificain domeniul competentei UNESCO privind problemele
continutului drepturilor omului, caracterul obligatiunilor legate de ele,
starea de lucruri cu realizarea lor, indicii respectivi sii posibilitatile
activitatii de aparare legalain instanta de judecata, inclusiv referitor
la drepturile economice, sociale sii culturale, tinind cont de prioritatile
regionale sii subregionale sii de necesitatea asigurarii participarii egale
a femeilor sii barbatilorin activitatea economica, sociala sii culturala,
precum sii de astfel de prioritati tematice ca libertatea confesiei sii
a conceptiilor sii drepturile persoanelor ce apartin la diverse grupuri;
(b) difuzarea pe scara
larga a informatiei privind activitatea UNESCOin domeniul drepturilor omului,
precum sii a documentatiei sii a rezultatelor cercetarilor pentru sprijinul
elaborarii politicii, crearea potentialului sii informarea
opiniei publice;
(c) depistarea sii difuzarea
„experienteiinaintate”in realizarea drepturilor omului;
(d) incurajarea cercetarilor
sitiintifice,in special a celor care sint efectuate de savanti tineri din
toate regiunile lumii,in special din tarilein curs de dezvoltare, pe calea
acordarii micilor ajutoare pentru cercetare.
23. Rezultatele scontate:
(a) extinderea drepturilor
sii a posibilitatilor organizatiilor din societatea civila cu scopul ridicarii
eficientei lucrului lor privind sprijinul la realizarea drepturilor omului
pentru toti, indiferent daca este barbat sau femeie,in domeniile competentei
UNESCO;
(b) influenta asupra
elaborarii politicii sii a activitatii de elaborare a normelorin vederea
realizarii drepturilor omuluiin domeniile competentei UNESCO;
(c) consolidarea legaturilor
de parteneriat cu retelele de cercetare sitiintifica sii guvernele, partenerii
interguvernamentali sii nonguvernamentali;
(d) dezvoltarea cercetarilor
sitiintificein domeniile competentei UNESCO privind problemele drepturilor
omuluiin toata lumea,in particular,in tarilein curs de dzvoltare;
(e) extinderea cunositintelor
sii a informatizarii publicului larg privind problemele, amenintarile sii
piedicile, careimpiedica realizarea generala a drepturilor omuluiin domeniile
competentei UNESCO, prin intermediul difuzarii largi a rezultatelor cercetarilor
sitiintifice,in specialin cadrul activitatilor privindinvatamintulin
domeniul drepturilor omului cu scopul reducerii discrepantei dintre teorie
sii practica.
B.invatamintulin domeniul
drepturilor omuluiin calitate de parte indivizibila a dreptului lainvatatura
24. UNESCO detine
o experienta de multi aniin domeniulinvatamintului privind drepturile omului
(I.D.O)in care ea actioneaza din timpul crearii salein a.1945. Din a.1995
activitatea UNESCO se realizeazain cadrul Deceniuluiinvatamintuluiin domeniul
drepturilor omului al Organizatiei Natiunilor Unite (a.a.1995-2004) sii
se bazeaza pe diverse acte normative, adoptate de UNESCO sii Organizatia
Natiunilor Unite.in strategia de durata medie a UNESCO, precum siiin rezolutia
30 C/16 sii diferite decizii ale Consiliului executiv statele-membre au
definiti.D.O.in calitate de una din prioritatile strategice a activitatii
Organizatiei sii un factor-cheie aincurajarii dreptului lainvatamintul
calitativ sii accesul egal la el al fetitelor sii femeilor.
25. UNESCO considera
cainsusiii.D.O. prezinta prin sine unul din drepturile omuluiin cadrul
realizarii dreptului lainvatamint, ceea ce este una din prioritatile, indicatein
Declaratia mileniului.in actele fundamentale privind drepturile omuluiinvatamintulin
domeniul drepturilor omului este privitin calitate de parte indisolubila
a dreptului lainvatatura care trebuie sa fie orientata la dezvoltarea deplina
a personalitatii umane sii consolidarea drepturilor omului sii a
libertatilor fundamentale pentru toti barbatii sii femeile sii trebuie
sa contribuie la familiarizarea cu valorile pacii,intelegerii reciproce
sii a tolerantei (14).
26.in lumea contemporana
este vital de a analizai.D.O.in perspectiva integra.in acest sensi.D.O.
trebuie sa serveascain calitate de fundament pentru democratizarea sistemelor
deinvatamintin cotextul reformelor nationale deinvatamint cu scopul integrariiin
ele a activitatilor pentru studierea sii realizarea practica a drepturilor
omului. Aceasta se refera nu doar la continutul planurilor didactice, dar
sii la procesele didactice, metodele pedagogice sii acel mediuinconjurator
unde are loc instruirea, incluzind problemele dirijarii cu sistemeleinvatamintului.invatamintulin
domeniul drepturilor omului presupune atit realizarea practica a drepturilor
omului, cit siiinvatamintulin aceasta sfera.in acest contexti.D.O. nu trebuie
redus doar la aspectele teoretice, dar trebuie de asigurat celor studiosii
posibilitati de dezvoltare sii implimentarein practica a deprinderilor
de respect al drepturilor omului sii ale democratieiin cadrul „vietii de
sicoala”.i.D.O. trebuie sa devina parte indisolubila ainvatamintului formal,
neformal sii neoficial.
27.in lumina celor mentionate
mai sus sii pe baza consultatiilor la aceasta problema cu
___________________
(14) Declaratia generala
a drepturilor omului, articolul 26(2); Pactul international privind drepturile
economice, sociale sii culturale, articolul 13(1); Conventia privind drepturile
copilului, articolul 29(1).
statele-membre, expertii
(15) sii A.SI.P. au stabilit urmatoarele obiective:
(i) supraveghereainvatamintuluiin
domeniul drepturilor omuluiin calitate de parte a dreptului lainvataturain
statele-membre;
(ii) atribuireainvatamintuluiin
domeniul drepturilor omului o importanta magistralain sistemele nationale
deinvatamintin concordanta cu principiile universalitatii, indivizibilitatii,
interconexiunii sii interdependentei tuturor drepturilor omului, tinind
cont de diversitatea culturilor, dezvoltarea istorica sii istoriainvatamintuluiin
fiecare tara;
(iii) integrareainvatamintului
din domeniul drepturilor omuluiin planurile nationale de activitatein sferainvatamintului
pentru toti (I.P.T.);
(iv) contributia la
pregatirea sii realizarea planurilor nationale de activitateininvatamintin
domeniul drepturilor omului cu o atragere a atentiei la rezultatele Deceniului
respectiv al O.N.U.;
(v) reglarea parteneriatului
strategic cu institutiile Organizatiei Natiunilor Unite, organizatiile
interguvernamentale sii nonguvernamentale sii alte asociatii ale societatii
civile, cercurile de cercetare sitiintifica, parlamentari etc.in scopul
unei realizari mai eficiente sii ridicarii eficienteiinvatamintuluiin domeniul
drepturilor omului la nivel international, regional sii national;in acest
plan un rol important se delegeaza comisiilor nationale UNESCO;
(vi) sprijinirea dezvoltarii
retelelor existente UNESCO (UNITVIN/Catedrelor UNESCO, sicolilor
asociate, asociatiilor sii cluburilor UNESCO) sii crearea de retele noi.
28.in rindul activitatilor
propuse se includ urmatoarele:
(a) trecereain revista
a metodelor utilizate de statele-membrein vederea adoptarii legislatiei
nationale sii a regulilor administrativein concordanta cu actele normative
privind problemele dreptului lainvatamint sii i.D.O., precum sii
a cailor de realizare a acestorindatoriri; generalizarea sii publicarea
materialelor cu referire la practica existenta la nivel national;
(b) sustinerea cercetarilor,
efectuate de institutiile de cercetare sitiintifica nationale, privind
metodele de implimentare a valorilor universale ale drepturilor omului
in cultura (culturile) nationala sii locala;
c) realizarea proiectelor
nationale sii subregionale (finansate din contul mijloacelor extrabugetare)intr-un
siir de regiuni cu acordarea primordiala a atentiei revizuirii planurilor
de studii sii a manualelor, pregatirii instructorilor, pedagogilor sii
lucratorilor administrativiin sistemul deinvatamint sii editarea materialelor
didactice, a materialelor didactice pentru pedagogi sii a materialelor
pentru instruirea cadrelor;
d) efectuarea cercetarilor
privind problemeleinvatamintuluiin domeniul drepturilor omului,inclusiv
referitor la metodele, continutul, tehnica sii indicii de calitatein vederea
evaluariiinvatamintuluiin
domeniul drepturilor omului sii a realizariiin practica a drepturilorin
domeniulinvatamintului;
_________________
(15) Consfatuirea respectiva
a expertilor la tema: „Realizareain practica a drepturilorin domeniulinvatamintului:
un nou atasiament lainvatamintulin domeniul drepturilor omului” a fost
organizata la Sediul central al UNESCO, 30-31 ianuarie a.2003. Raportul
final al consfatuirii existain limbile engleza sii franceza.
e) publicarea sii
difuzarea „practicii noi” privind problemeleinvatamintuluiin domeniul drepturilor
omuluiin colaborare cu D.C.S.D.O.in afara de aceasta, va fi xdecernat
premiul UNESCO pentruinvatamintulin domrniul drepturilor omului tn semn
de recunoasitere a procedeelor pedagogice inovatoarein aceasta sfera;
(f) sustinerea
integrariii.D.O.in planurile pentrui.P.T. pe calea elaborarii principiilor
directorii predestinate pentru statele-membre care descriu
procesul pe etape a includeriini.D.O.in planurile pentrui.P.T., precum
sii cu ajutorul unor seminare tematice;
g) acordarea statelor-membre
la solicitarea lor a serviciilor de consulting sii a asistentei tehnicein
problemele elaborarii planurilor nationale pentruinvatamintulin domeniul
drepturilor omuluiin raport cu principiile directorii concrete, elaborate
de D.C.S.D.O.;
h) sprijinirea
utilizarii efective a tehnologiilor informationale sii de comunicatie (T.I.C.),in
special cu ajutorul serverului didactic multilingual UNESCO D@dalos
,consacrat drepturilor omului sii democratiei.
Rezultatele asiteptate
a monitorizarea realizarii
actelor internationale normative privitor la dreptul lainvatamint sii invatamintulin
domeniul drepturilor omului
atribuireai.D.O.
unei importante magistralein sistemele nationale deinvatamint
c integrareai.D.O.in
planurile nationale i.P.T.
elaborarea sii
realizarea planurilor nationalei.D.O.
e stabilirea legaturilor
strategice de parteneriat cu scopul realizariii.D.O. sii activizarea colaborarii
cu retelele existente
inregistrarea documentara,
precum sii editarea sii difuzarea materialelor cu privire la experienta
inovatoare,in special procedeele inovatoare din domeniul pedagogiei.
C. Activitatea
normativa, monitorizarea sii activitatile privind protectia drepturilor
omuluiin domeniul competentei UNESCO
30.in anii precedenti
UNESCO a adoptat un siir de acte normative, legatein mod direct sau indirect
de drepturile omuluiin domeniile de competenta ale ei. Aceste conventii,
declaratii sii recomandari se refera,in primul rind, la dreptul lainvatatura,
la protectia intereselor morale sii materiale, determinate de activitatea
sitiintifica, literara sau artistica, dreptul la participarea la viata
culturala etc.
31. Mecanismul de monitorizare
a realizarii actelor normative, utilizat de UNESCO, se bazeaza pe procedura
de prezentare de catre state a rapoartelor lor, cum este stipulatin articolul
IV (6) sii articolul VIII ai Statutului, precum siiin Regulamentul procedural
ce se refera la recomandarile statelor-membre sii ale conventiilor internationale,
care se refera la conditiile paragrafului 4 al articolului IV al Statutului.
in acelasii timp se efectueaza o limitare neta dintre „rapoartele
initiale” sii „rapoartele periodice, unele din care sint analizate de Comitetul
pentru conventii sii recomandari (C.R.). C.R. prezinta rapoartele sale
Consiliului executiv care apoi prezinta obiectiile sale pentru analiza
la Conferinta generala.
32.in scopul perfectionarii
mecanismului de prezentare a rapoartelor la UNESCO C.R. ainceput
analiza unui siir de variante ale reformei (16) sii a propus Consiliului
executiv de a confirma citeva masuri cu caracter de tranzitiein acest
domeniu, luindin considerare eforturile analoage,intreprinsein cadrul sistemului
Organizatiei Natiunilor Unite cu scopul perfectionarii procedurilor de
monitorizare a executarii diverselor contracte privind drepturile omului
(17). Aceste masuri ce se continin decizia Consiliului executiv 165/6.2
se refera doar la conventii sii recomandari, supravegherea carora esteincredintata
C.R. pina la adoptarea de catre Conferinta generala a deciziei cuvenite.in
acelasii scop Comitetul executiv (18) sii E.C.O.S.O.S. au fondatin octombrie
a.2001 Grupul unit al expertilor privind monitorizarea dreptului lainvataturain
componenta a doi reprezentanti de la comitetul Organizatiei Nantiunilor
Unite pentru drepturile economice, sociale sii culturale (C.D.E.S.P.) sii
doi reprezentanti de la C.R. Acest grup unit al expertilor UNESCO (CR)
E.C.O.S.O.S. (C.D.E.S.P.) sii-a desfasiurat prima siedintain Sediul central
UNESCO la 19 mai a.2003 sii a examinatin limiteleimputernicirilor
sale posibilitatile de facilizare a sarcinii pregatirii rapoartelor de
catre state privind problemele dreptului lainvatatura sii caile posibile
de simplificare sii ridicare a eficientei procedurilor respective.
33. Mecanismul principal
al protectiei drepturilor omuluiin cadrul competentei UNESCO este procedura
prezentarii comunicarilor, stabilita prin decizia 104 EX/3.3 din
a.1978 care reglementeaza analizarea cazurilor sii chestiunilor,
prezentate la UNESCO privitor laincalcarea presupusa a drepturilor omuluiin
sfera competentei ei. Procedura referitor la comunicari poarta un
caracter strict confidential sii are ca scopinfaptuirea reglarii reciproc
acceptabile cu statele respective.
34. in calitate de completare
la cele expuse mai sus se cuvine de mentionat ca,in conformitate cu practica
stabilita, Directorul general poate,in cadrul dreptului la luarea deciziilor
careii este acordat prin rezolutia 19 C/12.1 de aintreprinde personal
diverse actiuni cu caracter umanitarin folosul persoanelor care sint victime
presupuse aleincalcarii drepturilor omuluiin domeniile de competenta a
UNESCOin cazurile care necesita o analiza urgenta.
35.in paragraful 2(a)
al articolului I al Statutului UNESCO se stipuleaza ca Organizatia „contribuie
la apropierea siiintelegerea reciproca a popoarelor prin utilizarea tuturor
mijloacelor mass-media sii recomandain acest scop de aincheia acorduri
internationale pe care le va considera utile pentru difuzarea libera a
ideilor pe calea cuvintului sau plastica”.Aceasta permite UNESCO
de a juca un rol activ atitin domeniul sprijinirii libertatii de exprimare
a opiniilor, cit siiin cauza protectiei drepturilor jurnalisitilor, lucratorilor
de creatie sii a altor persoane care pot ajungein pericol din cauza
activitatii lor profesionale prin intermediul fortificarii rolului
mijloacelor de informarein masa libere sii pluralistein societatea democrata.
36. Se stabilesc urmatoarele
obiective:
(i) asigurarea universalitatii
sii a unei eficiente maiinalte a actelor UNESCO privind drepturile omului;
_____________________
(16) Vezi documentele
164 EX/23 sii 165 EX/21.
(17) Raportul Secretarului
general „Consolidarea Organizatiei Natiunilor Unite: programul de transformari
ulterioare”, A/57/387, 9 septembrie a.2002, paragrafele 52-54.
(18) Vezi decizia 162
EX/5.4
(ii) rationalizarea sii
ridicarea eficientei procedurilor UNESCO privind prezentarea rapoartelor
sii monitorizareain problemele drepturilor omuluiin domeniile competentei
sale;
(iii) atragerea atentiei
opiniei publice la importanta actelor UNESCO pentru drepturile omuluiin
vederea asigurarii pacii sii securitatii.
37. La siirul de activitati
propuse se refera urmatoarele:
(a) sprijinirea ratificarii
generale a actelor UNESCO sii familiarizarea mai larga a opiniei publice
cu continutul lor;
(b) renovarea actelor
existente ale UNESCO privind drepturile omului sii necesitatea elaborarii
actelor noi;
(c) atragerea atentiei
opiniei publice la lucrarile C.R. pentru protectia drepturilor omului,in
special printre A.SI.P., printre aparatorii activi ai drepturilor omului
sii alti reprezentanti ai societatii civile;
(d) acordare de ajutor
statelor-membre la solicitarea lorin vederea realizarii actelor sii/sau
recomandarilor UNESCO privind totalurile studierii rapoartelor statelor,
precum siiin chestiunile adaptarii legislatiilor lorin concordanta cu principiile
internationale recunoscute;
(e) asigurarea colaborarii
sii sprijiniriiin legatura cu activitatea de normare a organelor sii institutiuilor
Organizatiei Natiunilor Unite privind problemele drepturilor omuluiin domeniul
competentei UNESCO.
38. Rezultatele scontate:
(a) consolidarea bazei
normative a UNESCO pentru activitatea referitoare la problema apararii
drepturilor omului cu atragerea unei deosebite atentiiinvatamintuluiin
domeniul drepturilor respective;
(b) ridicarea eficientei
procedurilor prezentarii referatelor sii a monitorizarii;
(c) perfectionarea realizarii
actelor UNESCO referitor la drepturile omului;
(d) sprijinireain continuare
sii protectia de catre Organizatie a libertatii exprimarii opiniei sii
a libertatii preseiin calitate de drepturi fundamentale ale omului sii
elemente de democratie cu ajutorul ridicarii informatizarii opiniei publice,
activitatii normative sii a proiectelor operative;
(e) perfectionarea protectiei
diversitatii culturale sii a dreptului la libertatea gindirii, consitiintei
sii confesiunii sii contributia ulterioara acordata dezvoltarii dialogului
intercultural sii interconfesional.
COMPARTIMENTUL III
– CONSOLIDAREA LEGATURILOR DE PARTENERIAT
39. Pentru o reactie
eficienta la multitudinea de probleme careimpiedica realizarea generala
a drepturilor omuluiin epoca globalizarii, este necesara o activitate coordonata
aintregii comunitati mondialeinintregime. Este nevoie de o consolidare
a colaborarii cu sistemul Organizatiei Natiunilor Unite. Majorarea numarului
de organe sii mecanisme, legate de sprijinirea sii protectia drepturilor
omului, pe linga adoptarea de catre subdiviziunile O.N.U. a principiului,
bazat pe drepturile omului,ii acorda un caracter obligatoriu necesitatii
de „divizare stricta a muncii” sii de completare reciproca a functiilor
sii obligatiunilor lorin domeniul drepturilor omului.in calitate de baza
comuna pentru aceasta servesc principiile, propuse de Secretarul general
al Organizatiei Natiunilor Unite (19).
40.in competenta D.C.S.D.O.
intra coordonarea tuturor activitatilorin domeniul drepturilor omuluiin
sistemul Organizatiei Natiunilor Unite.in scopul consolidarii colaborarii
cu D.C.S.D.O. UNESCOin februarie a.2003 a semnat cu aceasta Directie un
memorandum cu privire laintelegerea reciproca.in acest memorandum sint
determinate sferele prioritare ale intereselor reciproce sii un complex
de metode privind asigurarea mai dinamica sii eficienta a actiunilor reciproce.
Colaborarea se va extinde asupra realizarii strategiei UNESCO pentru drepturile
omului sii strategiei complexe privind lupta cu rasismul sii discriminarea,
precum sii asupra activitatilor comune pentru sprijinirea drepturilor omului
cu referire la femei sii egalitatea gender. Vor fi efectuati pasii necesar
pentruincheierea acordurilor analogice sau asemenatoare cu alte organe,
programe sii institutii specializate ale Organizatiei Natiunilor Unite,
precum sii pentru realizarea acordurilor existente, asia precum Acordul
privind colaborarea cu Organizatia internationala a muncii (semnatain a.1947).
Una din prioritati este, de asemenea, extinderea colaborarii cu organele
ce semneaza contractul, raportorii speciali sii reprezentantii privind
problemele concrete.in acest context este important de a aminti crearea
Grupului unit de experti UNESCO (C.R.) / E.C.O.S.O.S.(C.D.E.S.C.) pentru
monitorizarea dreptului lainvatatura.
41. Ameliorarea coordonarii
sii o colaborare mai strinsa sint necesare,in special, pentru acordarea
de catre statele-membre a asistentei tehnicein domeniul drepturilor omului.
Aproape toate subdiviziunile Organizatiei Natiunilor Unite sii majoritatea
organizatiilor regionale interguvernamentale acorda o asistenta tehnicain
forme diverse. O determinare clara a functiilor sii obligatiunilor ar fi
permis de a consolida maximal eficienta unor astfel de activitatiin interesul
statelor-membre sii a grupurilor lor cu destinatie speciala.
42. Sprijinirea sii protectia
drepturilor omului sint o sarcina comuna a diversiilor parteneri numerosii,
incluzind organizatiile interguvernamentale, societatea civila sii sectorul
corporativ. Pentru realizarea scopurilor sale, legate de atribuirea unei
importante magistrale sii sprijinirea drepturilor omului pentru toate
femeile sii barbatii la toate nivelurile, UNESCO intentioneaza sa consolideze
legaturile de parteneriat cu comisiile nationale UNESCO, conducerea nationala,
parlamentarii, institutiile nationale de aparare a drepturilor omului,
centrele de cercetare sitiintifica sii centrele deinvatamint, catedrele
UNESCO sii comunitatea sitiintifica, organizatiile nonguvernamentale sii
alte asociatii ale societatii civile, sectorul corporativ sii mijloacele
mass-media.
43.in vederea consolidarii
legaturilor de parteneriat se stabilesc urmatoarele obiective:
(i) extindereain continuare
a colaborarii cu statele-membre, comisiile nationale UNESCO, parlamentari,
institutiile nationale pentru apararea drepturilor omului, comunitatea
sitiintifica sii catedrele UNESCOI, centrele de cercetare sii deinvatamint
pentru drepturile omului, organizatiile nonguvernamentale sii asociatiile
societatii civile, personalitati religioase, liderii populatiei aborigene,
mijloacele mass-media sii sectorul corporativ;
_________________
(19) „Consolidarea
Organizatiei Natiunilor Unite: programul transformarilor ulterioare”, raportul
Secretarului general al Organizatiei Natiunilor Unite, A/57/387, paragraful
124.
(ii) asigurarea unei
coordonari mai calitative sii a unei colaborari generale cu organele, programele
sii institutiile specializate ale Organizatiei Natiunilor Unite sii organizatiile
regionale interguvernamentale, precum sii institutionalizarea colaborarii
cu alte organizatii interguvernamentale interesate, asia ca Forul permanent
pentru problemele popoarelor aborigene;
(iii) stabilirea unei
colaborari mai strinse cu toti parteneriiin cauza realizarii strategiei
privind drepturile omuluiin general sii,in particular,in domeniile cercetarilor
sitiintifice,invatamintului, monitorizarii sii asistentei tehnice.
44. Pentru activitati
propuse se refera urmatoarele:
(a) realizarea acordurilor
existente privind colaborarea, precum sii institutionalizarea colaborarii
cu alti parteneri interesati;
(b) elaborarea sii realizarea
proiectelor sii activitatilorin sfera inetereselor comuneimpreuna cu parteneriiin
cadrul sistemului Organizatiei Natiunilor Unite, precum sii cu altii,in
special, cu organizatiile regionale, interguvernamentale, nonguvernamentale
sii diversii perteneri la nivel national;
(c) asigurarea reprezentarii
mutuale la consfatuiri sii schimbul regulat de informatie cu partenerii
interesati privind prioritatile de program sii activitatile;
(d) pregatirea sii difuzarea
pe scara larga a materialelor informationale sii a documentatiei privind
aspectele drepturilor omuluiin lucrarile UNESCOin vederea atragerii partenerilor
traditionali sii noi ale UNESCO la o participare mai activain realizarea
proiectelor Organizatiei privind drepturile omului;
(e) elaborarea planului
comun de activitati cu D.C.S.D,O.in domeniile de prioritate, determinate
de Memorandumul privindintelegerea reciproca, semnatin februarie a.2003.
45. Rezultatele scontate:
(a) perfectionarea „divizarii
muncii” sii institutionalizarea colaborarii cu organele, programele sii
institutiile specializate ale Organizatiei Natiunilor Unite, precum sii
cu organizatiile regionale interguvernamentale;
(b) consolidarea colaborarii
cu organizatiile, programele, institutiile sii organele contractuale ale
Organizatiei Natiunilor Unite;
(c) realizarea unui
numar mare de proiecte sii activitatiin colaborare cu partenerii UNESCO,in
special privitor la cercetarile siiinvatamintulin domeniul drepturilor
omului, precum sii prestarea asistentei tehnice;
(d) ridicarea recunoasiterii
internationale privind contributia UNESCO la sprijinul realizarii drepturilor
omului.
46. Analizind documentul
„Proiectul strategiei UNESCO pentru drepturile omului” Conferinta generala,
posibil, va dori sa adopte urmatoarea rezolutie:
Conferinta generala,
confirmind principiile
universalitatii, indivizibilitatii, interconexiunii, interdependentei sii
egalitatii tuturor drepturilor omului, indicatein Declaratia de la
Viena sii Programul de actiuni, adoptate de Conferinta Mondiala privind
drepturile omuluiin a.1993,
recunoscind ca problemele
actualmente existente cu privire la realizarea drepturilor omului
conditioneaza necesitatea activitatilor integre sii coordonate de raspuns
din parteaintregului sistem al Organizatiei Natiunilor Uniteinintregime,
luindin considerare rolul
acordat pe Directia Comisarului Suprem al Organizatiei Natiunilor Unite
pentru drepturile omului (D.C.S.D.O.)in cauza coordonarii tuturor activitatilorin
domeniul drepturilor omuluiin sistemul Organizatiei Natiunilor Unite,
tinind cont de Programul
de reforme al Secretarului general al Organizatiei Natiunilor Unite (A/51/950),
Declaratia mileniului a Organizatiei Natiunilor Unite sii Obiectivelein
domeniul dezvoltariiin prag de mileniu (rezolutia 55/2 a Asambleei
Generale a Organizatiei Natiunilor Unite),
amintind principiile
Strategiei de durata medie a UNESCO pentru aa.2002-2007 (31 C/4),
tinind minte despre atasiamentul
UNESCO pentru drepturile omului sii necesitatea fortificarii contributiei
Organizatieiin sprijinirea realizarii tuturor drepturilor omului pentru
toate femeile sii toti barbatii,in special, a celor drepturi, care intrain
competenta ei,
salutind actiunile pentru
atribuirea drepturilor omului a unei importante magistralein toate programele
UNESCO sii pentru consolidarea coordonarii interguvernamentalein domeniul
drepturilor omului atitin Sediul central, cit siiin diviziunile de pe loc,
analizind documentul
32 C/57,
1. autorizeaza Directorul
generalin contextul strategiei de durata medie a UNESCO pentru aa.2002-2007
(31 C/4) a adopta toate masurile necesarein vederea realizarii strategiei
Organizatiei pentru drepturile omului sii a asigura evidenta eiin toate
activitatile UNESCOin corespundere cu chemarea Secretarului general
al Organizatiei Natiounilor Unite privind includerea problemei drepturilor
omuluiin albia activitatii de baza a sistemului Organizatiei Natiunilor
Unite;
2. propune Directorului
generalin acest scop de a consolida colaborarea cu guvernele, parlamentele,
comisiile nationale UNESCO, societatea civila sii cercurile sitiintificein
statele-membre;
3. cheama Directorul
general de a consolidain continuare coordonarea sii colaborareain
domeniul drepturilor omului cu organele, programele sii institutiile specializate
ale Organizatiei Natiunilor Unite, organizatiile regionale interguvernamentale
sii organizatiile nonguvernamentale;
4. cheama Directorul
general de a consolida colaborarea UNESCO cu D.C.S.D.O. pe baza memorandumului
privindintelegerea reciproca, semnatin februarie a.2003,
5. propune Directorului
general pe masura necesitatilor de a gasi mijloace diverse financiarein
vederea realizarii stratergiei UNESCO pentru drepturile omului sii majorarea
contributiei UNESCOin sprijinirea realizarii drepturilor omului.
Documente
internationale din domeniul bioeticii (rus)
Pe
situl
Biroul
UNESCO la Moscova
Documente
internationale din domeniul bioeticii
UNESCO:
Din domeniul
bioeticii:
Declaratia
internationala despre informatia genetica a omului (17.10.2003)
Raportul
C.I.B. despre perspectivele elaborarii Documentului universal normativ
privind bioetica (13.16.2003. Engl.)
Programul
UNESCO pentru bioetica: prioritati si perspective (17.10.2001)
Rezolutia
UNESCO: Bioetica si drepturile copilului. Declaratia de la Monaco (18.07.2001)
Realizarea
Declaratiei generale privind genomul omului si drepturile omului (17.11.1999)
Declaratia
generala privind genomul omului si drepturile omului (11.11.1997)
Alte
documente:
Strategia
UNESCO privind dezvoltarea „instruirii preventive” din domeniul SIDA (Engleza)
Proiectul
strategiei UNESCO privind drepturile omului (22.09.2003)
Proiectul
strategiei complexe UNESCO in domeniul luptei contra rasismului si a discriminarii
(1.09.2003)
Declaratia
generala UNESCO privind diversificarea culturala (2.11.2001)
Declaratia
privind principiile tolerantei (16.11.1995)
Declaratia
privind principiile de baza referitor la contributia mijloacelor de informare
in masa in consolidarea pacii si a intelegerii reciproce internationale,
in dezvoltarea drepturilor omului si in lupta contra rasismului si a apartheidului,
si a instigarii la razboi (28.11.1978)
Declaratia
privind rasele si prejudiciile de rasa (27.11.1978)
.........................................................................................................................................................
Asamblea
Generala ONU
Din domeniul
bioeticii:
Obiectivele
dezvoltarii ONU, trasate in Declaratia mileniului
Declaratia
ONU privind clonarea omului (8.03.2005)
Principiile
eticii medicale privind rolul lucratorilor din domeniul ocrotirii sanatatii,
in special al medicilor, in protectia detinutilor sau persoanelor arestate
contra torturilor sau altor tipuri de tratament si sanctiuni inumane
sau umilitoare pentru demnitatea omului (18.12.1982)
Declaratia
privind utilizarea progresului tehnico-stiintific in interesul pacii
si pentru binele omenirii (10.11.1975).
ECOSOS:
Rezolutia
ECOSOS: Confidentialitatea genetica si nediscriminarea (21.07.2004)
Rezolutia
Comisiei pentru drepturile omului ECOSOS „Drepturile omului si bioetica”
(25.04.2003)
CONSILIUL
EUROPEI:
Declaratia
de la Copenhaga privind dezvoltarea sociala (29-30.11.2002)
Conventia
privind protectia drepturilor si demnitatii omului in legatura cu
aplicarea realizarilor din domeniul biologiei si medicinei: Conventia
privind drepturile omului si biomedicina (4.04.1997)
...................................................................................................................................................
Pe
aceasta pagina http://www.bio.pu.ru/win/lit/bioethic/
sint prezentate materialele care, speram, va vor fi utile.
1.
Codul de la Niuremberg
2.
Declaratia de la Helsinki
3.
Conventia europeana privind drepturile omului si biomedicina
4.
Juramintul lui Hipocrate
5.
Platon – Apologia lui Socrate
6.
Platon – Kriton
7.
Platon – Pirus
8.
Piter Singer – Omul si animalele sint egali
9.
Reglarea etica si expertiza etica a cercetarilor stiintifice
10.
Declaratia generala privind genomul omului si drepturile omului
11.
Recomandari internationale (codul etic) privind cercetarile medico-biologice
cu utilizarea animalelor
|