Bioetica
Pentru vizitatori
Forum
Chat

Biroul UNESCO la Moscova

 [Despre proiect] [Noutati] [Consultatii][Publicatii ] [Activitati ] [Istoria bioeticii in Republica Moldova] [Contact]
  RO    EN    RU
Proiect
CONSULTATIE
Documente internationale din domeniul bioeticii (rom)
Consultatii regionale ale expertilor
Raspunsuri la intrebarile  frecvente
..........................................................................................................................................................
.
Documente internationale din domeniul bioeticii (rom)

Proiectul strategiei UNESCO privind drepturile omului

Conferinta generala
Sesiunea a 32-a, Paris, a.2003                                                      32 C

 

                                                                  32 C/57
                                                                              22 septembrie a.2003
                                                                              Limba originalului: engleza

Proiectul strategiei UNESCO privind drepturile omului

ADNOTARE

In concordanta cu Programul de reforme  al Secretarului general al Organizatiei Natiunilor Unite (A/51/950)in care se propune de a amplifica activitatea sistemului Organizatiei Natiunilor Unitein domeniul drepturilor omului, precum siiin concordanta cu Declaratia mileniului a Organizatiei Natiunilor Unite (A/RES/55/2), Directorul general prezinta Conferintei generale Strategia UNESCO privind drepturile omului.

Prezenta strategie se bazeaza pe documentul 165 EX/10 care a fost discutat detailat la sesiunea a 165-a a Consiliului executiv (octombrie a.2002) sii reflecta rezultatele unei serii de consultatii care au avut loc ulterior cu statele-membre sii partenerii respectivi.

In dependenta de importanta exceptionala a luptei contra rasismului sii discriminarii, strategia privitor la aceasta problema este prezentatain cadrul unui paragraf separat al ordinii de zi preventive a Conferintei generale (documentul 32 C/13, paragraful 5.1). Aceste doua strategii sint conectate reciproc  sii se consolideaza reciproc.

Decizia ceruta: paragraful 46.

INTRODUCERE

1. In strategia Organizatiei Natiunilor Unite este proclamat faprul ca o sarcina importanta aintregului sistem al Organizatiei Natiunilor Unite esteincurajarea respectului fata de drepturile omului sii libertatile fundamentale pentru toti. Articolul I al Statutului UNESCO confirma atasiamentul ei la acest obiectiv.

2. Din  clipa crearii sale UNESCO a jucat un rol importantin domeniul drepturilor omului. Ea a participat activ la elaborarea Declaratiei generale a drepturilor omului sii imediat dupa adoptarea ei a proclamat importanta acestei declaratii pentru toata activitatea UNESCO. Organizatia a contribuit la elaborarea Pactului international privind drepturile civile sii politice sii a Pactului international privind drepturile economice, sociale sii culturale.

3. Una din obligatiunile statutare ale UNESCO constain sprijinulincurajarii tuturor drepturilor omului.in acelasii timp ei i se acorda oindatorire deosebita privind anumite drepturi,in special dreptul lainvatamint, dreptul la participarein viata culturala, dreptul la libertatea de a avea conceptiile sale sii a le exprima,inclusiv dreptul de a cauta, obtine sii a difuza informatie, precum sii dreptul de a utiliza rezultatele progresului sitiintific sii a le folosiin practica. Organizatia de asemenea joaca un rol importantin cauzaincurajarii sii protectiei diversitatii culturale, ceea ce este un imperativ etic, inseparabil de respectul demnitatii personalitatii umane sii presupune obligatiunea de a respecta drepturile omului sii libertatile fundamentale. UNESCO protejeaza sii popularizeaza mositenirea culturalain forma materiala sii nemateriala. Un imperativ al diversitatii culturale sii, prin urmare, a respectului drepturilor omului este libertatea exprimarii opiniilor, pluralismul mijloacelor de informare, miltilingvismul, accesul egal al tuturor culturilor la viata culturala, inclusiv accesul egal la cunositinte, inclusivin forma digitala (1). Sustinerea drepturilor femeilor este una din prioritatile Organizatiei.

4. UNESCO a adoptat un siir de documente normative privitor la drepturile omului. Ea face cercetari cu privire la concretizarea continutului drepturilor omuluiin scopul contributiei la consolidarea lor. Detinind un rol unanim cunoscut privindinvatamintulin domeniul drepturilor omului, ea a editat un siir de publicatii, precum sii materiale didactice sii informationale cu privire la drepturile omului, ceea ce a contribuitin mod esential laincurajarea sii protectia lorin toata lumea, precum  sii la crearea culturii drepturilor omului (2). 

5. Atasiamentul UNESCO  pentru drepturile omului se confirma sii se clarifica sii mai multin deciziile organelor sale de conducere. Conferinta generala la sesiunea  a 31-a  l-aimputernicit pe Directorul general de a  majora aportul UNESCOin sprijinul  realizarii tuturor drepturilor omului,in special a drepturilor ce se refera la competenta Organizatiei (documentul 31 C/5, paragraful 03200).in strategia pe termen mediu pentru  a.a.2002-2007incurajarea sii protectia drepturilor omului sint determinatein calitate de prioritate pentru toata Organizatiain general (31 C/4, paragrafele 90-92).

6. Proiectul strategiei privind drepturile omului este raspunsul UNESCO la Programul reformelor  Secretarului general al Organizatiei Natiunilor Unitein care se mentioneaza ca „o sarcina importanta pentru viitor este consolidarea programului privind drepturile omului sii 
_____________________________

(1) Declaratia generala privind diversitatea culturala, adoptata unanim de  Conferinta generala UNESCOin noiembrie  a.2001(in special articolele 4-6).
(2) Informatia suplimentara poate fi obtinutain documentul „Review of UNESCO’s past and present work on human rights” (doarin limba engleza) care este prezentat la solicitare.

includerea eiin cercul larg al actiunilor Organizatiei”(3). Este o reflectare a principiilor Declaratiei de la Viena sii a Programului de actiuni,in special a principiilor universalitatii, indivizibilitatii, interconexiunii sii interdependentei tuturor drepturilor omului – civile, culturale, economice, politice sii sociale” (4). Ele au fost adoptate cu  luareain considerare a obligatiunilor concrete ale altor organe, programe sii institutii specializate ale sistemului Organizatiei Natiunilor Unite,in special ale Directiei Comisarului suprem al Organizatiei Natiunilor Unite pentru drepturile omului  (D.C.S.D.O.) (5). Proiectul strategiei are drept scop sa asigure contributia importanta a UNESCO la realizarea Ordinei de zi  pentru secolul al XXI-lea al Orgaanizatiei Natiunilor Unite, a Declaratiei mileniului a Organizatiei Natiunilor Unite sii a Obiectivelorin domeniul dezvoltariiin prag de mileniu (6). Scopul ei constain consolidarea contributiei UNESCO la sprijinul sii protectia drepturilor omului pe calea realizariiin viata a conceptiei integre a  drepturilor omului ce se refera laintreaga Organizatiein totalitate.

 7. Proiectul strategiei a fost elaborat de Grupul intersectoral special, creat de vice Directorul  general  pentru problemele sitiintelor sociale sii umanistice la solicitarea Directorului general.  Ea este elaboratain dezvoltarea documentului 165 EX/10 „Partile componente ale strategiei generale UNESCO pentru drepturile omului” care a fost prezentat Consiliului executivin octombrie a.2002 sii tine cont de rezultatele discutiei  lui.in conformitate cu decizia Consiliului grupul special sii-a continuat lucrarile la aceasta strategie. Informatia privind mersul lucrarilor pentru elaborarea strategiei a fost prezentata de Consiliul executiv la sesiunea 166-a (7).

 8. Prezentul document reflecta , de asemenea, rezultatele consultatiilor cu statele-membre sii observatorii pe baza documentului 165 EX/10 care au fost  orientatein concordanta cu scrisoarea circulara din 17 octombrie a.2002 (8).in raspunsurile lor toate tarile au cazut de acord cu actualtatea strategiei UNESCO pentru drepturile omului.in acelasii timp nu toate aspectele proiectului,  propusein documentul 165  EX/10 au obtinut sustinerea lor deplina. Tinind cont cain unele cazuri statele au exprimat diverse opoinii la unele sii aceleasii aspecte, amendamentele inclusein acest document reflecta opiniile majoritatii statelor.
 9. Prezentul document de asemenea reflecta rezultatele consultatiilor cu parteneriiin cadrul sistemului Organizatiei Natiunilor Unite, inclusiv Directia Comisarului suprem al Organizatiei Natiunilor Unite pentru drepturile omului (D.C.S.D.O.)  sii   Organizatia internationala a muncii (O.I.M.), precum sii cu institutiile principale de cercetare sii deinvatamint sii organizatiile nonguvernamentale care se preocupa de dreapturile omului sii catedrele UNESCO 
_______________________
(3) Referatul Secretarului general „Reinnoirea Organizatiei Natiunilor Unite: programul reformelor”, A/51/1950, a.1997, paragraful 79.
(4) Adoptate prin consens la Conferinta mondiala privind drepturile omului la Vienain a.1993.
(5) Informatia suplimentara se continein documentul „Review of UNESCO’s past and present work on human rights” (doarin limba engleza) care este prezentat la solicitare.
(6) Vezi declaratia mileniului a Organizatiei Natiunilor Unite, A/RES/55/2, 8 septembrie a.2000 sii Referatul Secretarului general „Planul realizarii Declaratiei mileniului a Organizatiei Natiunilor Unite”, A/56/326, 6 septembrie a.2001.
(7) Referatul Directorului general despre actiunile privind realizarea deciziilor, adoptat de Consiliul executiv la sesiunile anterioare (documentul 166 EX/5).
(8) Privind starea de lucruri pentru finele lui mai a.2003 la UNESCO au parvenit raspunsurile de la urmatoarele 40 de tari: Austria, Brazilia, Chile, Croatia, Cuba, Republica Democrata Congo, Danemarca, Etiopia, Finlanda, Franta, Germania, Gana, Sfintul Prestol, Ungaria, Islanda, Indonezia, Israel, Japonia, Iordania, Lituania, Libia, Letonia, Madagascar, Mexic, Marocco, Olanda, Nouza Zelanda, Oman, Filipine, Polonia, Portugalia, Federatia Rusa, Arabia Saudita, Serbia sii Muntenegru (fosta Republica Unita Yugoslavia), Slovacia, Elvetia, Togo, Tunis, Turcia, Vietnam.

pentru  drepturile omului (9).

 10. Proiectul strategiei este orientat la integrarea interpretarii, bazate pe drepturile omului,in toate programele UNESCO cu scopulincurajarii cercetarilor teoretice sii empirice sii propagandei cunositintelorin domeniul drepturilor omului,  al sprijinuluiin continuare a dezvoltariiinvatamintuluiin domeniul drepturilor omuluiin calitate de  parte indisolubila a dreptului lainvatatura sii  elaborarii sii aplicarii normelor UNESCO privind drepturile omului.in toate aceste domenii de activitate o importanta prioritara se va acorda sprijinirii drepturilor omuluiin raport cu femeile, posibilitatilor egale gender sii participarii egale a femeilorin toate sferele de activitate ale vietii.in afara de aceasta, proiectul strategiei este orientat la consolidarea ulterioara a colaborariiin domeniul drepturilor omuluiin cadrul sistemului Organizatiei Natiunilor Unite, precum sii cu organizatiile regionale interguvernamentale siu cu alti parteneri.in citeva compartimente ale acestui document sint mentionate, de asemenea, activitatile pentru prestarea serviciilor de consulting sii  asistenta tehnica, care vor depinde de mobilizarea mijloacelor extrabugetare sii vor fi  realizatein strinsa colaborare cu partenerii UNESCO. La implimentarea acestei strategii sint implicate toate sectoarele UNESCO sii subdiviziunile Sediului central.

11. Obiectivul general al proiectului strategiei constain consolidarea contributiei UNESCO la sprijinul realizarii drepturilor omuluiin era globalizarii siiin confirmarea rolului specific al UNESCOin cauza sprijinirii tuturor drepturilor omului,in particular, cu ajutorulinvatamintului sii cercetarilor sitiintifice,  sii a protectiei acestor drepturiin domeniile de competenta ale ei. Realizarea strategiei va contribui la crearea culturii globale a drepturilor omului, ceea ce este un pas importantin formarea globalizarii cu fata umana.
 

COMPARTIMENTUL I – INTEGRAREA ULTERIOERA A CONCEPTIEI, BAZATE PE DREPTURILE OMULUI,iN TOATE PROGRAMELE UNESCO

12. Secretarul general al Organizatiei Natiunilor Unite a mentionat ca drepturile omului sint unul din elementele centrale ale reformei Organizatiei Natiunilor Unite. Remarcind ca drepturile omului ocupa locul centralin toata activitatea Organizatiei Natiunilor Unite, dumnealui a chemat cu insistenta de a reda problematicii drepturilor omului o importanta magistralain cadrul sistemului Organizatiei Natiunilor Unite (10). O astfel de magistralizare a drepturilor omului presupune urmatoarele:

(a) toate programele, directivele politice sii asisitenta tehnica trebuie siiin continuare sa contribuie la realizarea drepturilor omuluiin corespundere cu Declaratia generala a drepturilor omului sii alte acte normative privind drepturile omului;
(b) este necesar de a se conduce de principii sii normein domeniul drepturilor omuluiin procesul lucrului cu programelein toate domeniile sii la toate etapele, incluzind elaborarea, realizarea, monitorizarea sii evaluarea;
__________________________________

(9) Consultatiile cu catedrele UNESCO  pentru drepturile omului au fost efectuatein timpul Forului mondial UNESCO (in noiembrie a.2002), precum sii cu organizatiile nonguvernamentale – la Parisin martie-mai a.2003 sii cu  institutiile de cercetare sii deinvatamint pentru drepturile omului –in Maahstrihtin iunie a.2003.
(10)  Referatul Secretarului general „Planul realizarii Declaratiei mileniului a Organizatiei Natiunilor Unite”, A/56/326, paragraful 201, 6 septembrie a.2001.
 

(c) programele sii activitatile trebuie sa contribuie la extinderea posibilitatilor pentru ca „realizatorii obligatiunilor” sa realizezeindatoririle lor, iar „posesorii de drepturi” sa izbuteasca  sa le realizeze (11).

13. Integrarea ulterioara a conceptiei, bazate pe drepturile omului, la toate etapele procesului de lucru va amplifica aportul UNESCO la realizarea drepturilor omului. Acesata integrare se va asigura  pe baza principiilor sii normelorin domeniul drepturilor omului cu evidenta respectiva a concluziilor finale sii a obiectiilor generale ale organelor de monitorizare a realizarii contractelor privind drepturile omului. Prezentarea problematicii drepturilor omului cu aplicare la femei ca avind o importanta magistralain scopul asigurarii respectului, protectiei sii realizarii drepturilor lorin calitate  de  sarcina a sistemului Organizatiei Natiunilor Unitein general va deveni prioritarain cadrul strategiei actuale (12).

14. Pentu o integrare ulterioara a conceptiei, bazate pe drepturile omului, la UNESCO sii pentru asigurarea creariiin interiorul Organizatiei a potentialului privind problemele drepturilor omului se stabilesc urmatoarele obiective:

(i) integrarea conceptiei, bazate pe drepturile omului,in toate activitatile sii proiectele UNESCOin concordanta cu Programa de reforme a Organizatiei Natiunilor Unite;
(ii) consolidarea coordonarii interinstitutionale  a acivitatilor privind drepturile omului cu asigurarea unei contributii mai eficientein consolidarea tuturor drepturilor omului,in special ale celor dintre ele, care se integreazain competenta UNESCO;
(iii) extinderea competentei sii cunositintelor colaboratorilor UNESCO privitor la normele sii problemele fundamentale care se refera la drepturile omului sii metodele lucrului cu programele, bazate pe drepturile omului.

15. Activitatile propuse sint urmatoarele:

(a) in lumina includerii unei sau altei problematiciin albia principala a activitatii, acumulate de Organizatia Natiunilor Unite, se preconizeaza de a elebora un plan  pe etape privind atribuirea problematicii drepturilor omului unei importante magistralein toate programele sii activitatile UNESCO pe baza actelor cu privire la  drepturile omului sii concluziilor organelor pentru monitorizarea realizarii contractelor;

(b) instruirea personalului la Sediul central siiin subdiviziunile de pe loc privind problemele                                                                                                                           drepturilor omului, inclusiv consfatuirile personalului  cu privire la problemele de baza ale drepturilor omului cu participarea expertilor principali; 

(c) un schimb regulat de informatii sii realizarea proiectelor comune intersectorale;

(d) evaluarea regulata a actiunilor realizate sii a rezultatelor obtinute.
__________________________
(11) Pe baza concluziilor seminarului al doilea interinstitutional privind realizarea conceptiei  de dezvoltare, bazata pe drepturile omuluiin contextul reformelor O.N.U. (Stemford, Konnektikut, 5-7 mai a.2003).
(12) Obiectivul strategic I.1 al Platformei de actiuni de la Beiging, paragraful 231.

16. Rezultatele scontate:

(a) o imagine integrain cadrulintregii Organizatii despre rolul sii obligatiunile specifice ale UNESCOin domeniul drepturilor omului, precum sii conceptia orientata pentru drepturile omuluiin activitatea tuturor sectoarelor;

(b) ridicarea competentei sii cunositintelor colaboratorilor Organizatiei privind normele, problemele sii tendintelein domeniul drepturilor omului, precum sii o accentuare mai clara a aspectelor drepturilor omuluiin activitatea UNESCO;

(c) utilizarea rezultatelor evaluariiin timpul lucrului cu programele sii al corecturii respective a proiectelor curente;

(d) ridicarea nivelului recunoasiterii internationale privind rolul specific al UNESCOin domeniul drepturilor omului.

COMPARTIMENTUL II – SPRIJINIREA REALIZARII DREPTURILOR OMULUIiN  EPOCA GLOBALIZARII

17. Paralel cu crearea unei bogatii sii bunastari fara precedent, globalizarea esteinsotita de cresiterea saraciei, inegalitatii siiinstrainarii pentru multe tari, grupuri de oameni sii persoane aparte. Este necesar  de a amplificain mod urgent activitatile privind asigurarea respectului, protectiei sii realizarii drepturilor omului cu scopul implimentariiiin viata a „globalizarii cu fata umana”, cum se aratain strategia actuala  de durata medie a UNESCO.

18. Activitatile UNESCO privind drepturile omului se concentreaza la acele domenii, unde Organizatia detine avantaje evidente comparative, experienta sii competenta. Luindin considerare functiile laboratorului de idei, realizate de UNESCO, ale organului de elaborare a normelor sii ale centrului schimbului de informatie (13), aspectele principale ale proiectului strategiei sint „contributia la dezvoltarea cercetarilor sitiintifice sii la propaganda cunositintelorin domeniul drepturilor omului”, „invatamintulin domeniul drepturilor omuluiin calitate de  parte indisolubila a dreptului lainvatamint” sii „activitatea de elaborare a normelor, monitorizarea sii protectia drepturilor omuluiin domeniile competentei UNESCO”.

A. Sprijinirea dezvoltarii cercetarilor sitiintifice sii propaganda cunositintelorin domeniul drepturilor omului
 

 19. UNESCO urmeaza sa joace un rol cuvenitin sprijinul dezvoltarii cercetarilor sitiintifice, analizei intelectuale sii a discutiilor referitor la piedicile ce stauin calea realizarii depline a tuturor drepturilor omuluiin toate domeniile competentei ei, precum sii a determinarii „metodelor avansate” sii a directiilor activitatii posibile. Rezultatele acestor cercetari trebuie sa asigure informatia ce va servi la elaborarea politicii la toate nivelurile sii  sa contribuie la  activitatea de elaborare a normelor, la crearea potentialului sii acordarea asistentei tehnice, precum sii sa contribuie la activitati din sferainvatamintuluiin domeniul drepturilor omului.

 20. Programul de cercetari sitiintifice multidisciplinare al UNESCOin domeniul drepturilor omului trebuie sa fie determinatin colaborare strinsa cu D.C.S.D.O., cu institutiile 

____________________________
(13) Strategia de durata medie pentru aa.2002-2007, paragraful 30.
principale de cercetare sii deinvatamint din toate regiunile lumii, cu catedrele UNESCO sii alti parteneri. Este necesar de a difuza pe scara larga rezultatele cercetarilor pentru ridicarea nivelului de informare a opiniei publice largi privind drepturile omului. Aceasta activitate trebuie de desfasiuratin colaborare cu comisiile nationale, parteneri sii retelele UNESCO, inclusiv institutiile nationale  care se ocupa de drepturile omului, precum sii centrele de cercetare sitiintifica sii deinvatamint, catedrele UNESCO, organizatiile interguvernamentale sii societatea civila.

 21.in domeniul sprijinirii dezvoltarii cercetarilor sitiintifice sii propagandei cunositintelor privind drepturile omului se stabilesc urmatoarele obiective:

(i) depistarea sii analiza dificultatilor sii piedicilor care pericliteaza realizarea deplina a drepturilor omuluiin domeniul competentei UNESCO, precum sii a problemelor ce apar din nou la nivel regional sii global;
(ii) clarificareain continuare a principiului universalitatii, indivizibilitatii, interconexiunii sii a interdependentei tuturor drepturilor omului,in specialin domeniile de specializare ale UNESCO, precum sii a problemei privind legaturile indisolubile dintre drepturile omului, democratia, pacea sii dezvoltarea sii  a problematicii echitatii dintre femei sii barbati, sii a egalitatii gender;
(iii) dezvoltarea colaborarii cu statele-membre, cu organizatiile interguvernamentale sii nonguvernamentale, institutiile nationale pentru drepturile omului, retelele catedrelor UNESCO sii centrele de cercetare sitiintifica sii centrele deinvatamint privind drepturile omuluiin scopul crearii sii realizarii programei de cercetare sitiintifica  a UNESCO.

22. Activitatile propuse sint urmatoarele:

(a) elaborarea programei de cercetare sitiintificain domeniul competentei UNESCO privind problemele continutului drepturilor omului, caracterul obligatiunilor legate de ele, starea de lucruri cu realizarea lor, indicii respectivi sii posibilitatile activitatii de aparare legalain instanta de judecata, inclusiv referitor la drepturile economice, sociale sii culturale, tinind cont de prioritatile regionale sii subregionale sii de necesitatea asigurarii participarii egale a femeilor sii barbatilorin activitatea economica, sociala sii culturala, precum sii de astfel de prioritati tematice ca libertatea confesiei sii a conceptiilor sii drepturile persoanelor ce apartin la diverse grupuri;
(b) difuzarea pe scara larga a informatiei privind activitatea UNESCOin domeniul drepturilor omului, precum sii a documentatiei sii a rezultatelor cercetarilor pentru sprijinul elaborarii politicii, crearea potentialului sii  informarea  opiniei publice;
(c) depistarea sii difuzarea „experienteiinaintate”in realizarea drepturilor omului;
(d) incurajarea cercetarilor sitiintifice,in special a celor care sint efectuate de savanti tineri din toate regiunile lumii,in special din tarilein curs de dezvoltare, pe calea acordarii micilor ajutoare pentru cercetare.

23. Rezultatele scontate:

(a) extinderea drepturilor sii a posibilitatilor organizatiilor din societatea civila cu scopul ridicarii eficientei lucrului lor privind sprijinul la realizarea drepturilor omului pentru toti, indiferent daca este barbat sau femeie,in domeniile competentei UNESCO;
(b) influenta asupra elaborarii politicii sii a activitatii de elaborare a normelorin vederea realizarii drepturilor omuluiin domeniile competentei UNESCO;
(c) consolidarea legaturilor de parteneriat cu retelele de cercetare sitiintifica sii guvernele, partenerii interguvernamentali sii nonguvernamentali;
(d) dezvoltarea cercetarilor sitiintificein domeniile competentei UNESCO privind problemele drepturilor omuluiin toata lumea,in particular,in tarilein curs de dzvoltare;
(e) extinderea cunositintelor sii a informatizarii publicului larg privind problemele, amenintarile sii piedicile, careimpiedica realizarea generala a drepturilor omuluiin domeniile competentei UNESCO, prin intermediul difuzarii largi a rezultatelor cercetarilor sitiintifice,in specialin cadrul activitatilor  privindinvatamintulin domeniul drepturilor omului cu scopul reducerii discrepantei dintre teorie sii practica.

B.invatamintulin domeniul drepturilor omuluiin calitate de parte indivizibila a dreptului lainvatatura

 24. UNESCO detine o experienta de multi aniin domeniulinvatamintului privind drepturile omului (I.D.O)in care ea actioneaza din timpul crearii salein a.1945. Din a.1995 activitatea UNESCO se realizeazain cadrul Deceniuluiinvatamintuluiin domeniul drepturilor omului al Organizatiei Natiunilor Unite (a.a.1995-2004) sii se bazeaza pe diverse acte normative, adoptate de UNESCO sii Organizatia Natiunilor Unite.in strategia de durata medie a UNESCO, precum siiin rezolutia 30 C/16 sii diferite decizii ale Consiliului executiv statele-membre au definiti.D.O.in calitate  de una din prioritatile strategice a activitatii Organizatiei sii un factor-cheie aincurajarii dreptului lainvatamintul calitativ sii accesul egal la el al fetitelor sii femeilor.
 25. UNESCO considera cainsusiii.D.O. prezinta prin sine unul din drepturile omuluiin cadrul realizarii dreptului lainvatamint, ceea ce este una din prioritatile, indicatein Declaratia mileniului.in actele fundamentale privind drepturile omuluiinvatamintulin domeniul drepturilor omului este privitin calitate de parte indisolubila a dreptului lainvatatura care trebuie sa fie orientata la dezvoltarea deplina a  personalitatii umane sii consolidarea drepturilor omului sii a libertatilor fundamentale pentru toti barbatii sii femeile sii trebuie sa contribuie la familiarizarea cu valorile pacii,intelegerii reciproce sii a tolerantei (14).

 26.in lumea contemporana este vital de a analizai.D.O.in perspectiva integra.in acest sensi.D.O. trebuie sa serveascain calitate de fundament pentru democratizarea sistemelor deinvatamintin cotextul reformelor nationale deinvatamint cu scopul integrariiin ele a activitatilor pentru studierea sii realizarea practica a drepturilor omului. Aceasta se refera nu doar la continutul planurilor didactice, dar sii la procesele didactice, metodele pedagogice sii  acel mediuinconjurator unde are loc instruirea, incluzind problemele dirijarii cu sistemeleinvatamintului.invatamintulin domeniul drepturilor omului presupune atit realizarea practica a drepturilor omului, cit siiinvatamintulin aceasta sfera.in acest contexti.D.O. nu trebuie redus doar la aspectele teoretice, dar trebuie de asigurat celor studiosii posibilitati de dezvoltare sii implimentarein practica a deprinderilor de respect al drepturilor omului sii ale democratieiin cadrul „vietii de sicoala”.i.D.O. trebuie sa devina parte indisolubila ainvatamintului formal, neformal sii neoficial.

27.in lumina celor mentionate mai sus sii pe baza consultatiilor la aceasta problema cu
___________________

(14) Declaratia generala a drepturilor omului, articolul 26(2); Pactul international privind drepturile economice, sociale sii culturale, articolul 13(1); Conventia privind drepturile copilului, articolul 29(1).
statele-membre, expertii (15) sii A.SI.P. au stabilit urmatoarele obiective:

(i) supraveghereainvatamintuluiin domeniul drepturilor omuluiin calitate de parte a dreptului lainvataturain statele-membre;
(ii) atribuireainvatamintuluiin domeniul drepturilor omului o importanta magistralain sistemele nationale deinvatamintin concordanta cu principiile universalitatii, indivizibilitatii, interconexiunii sii interdependentei tuturor drepturilor omului, tinind cont de diversitatea culturilor, dezvoltarea istorica sii istoriainvatamintuluiin fiecare tara;
(iii) integrareainvatamintului din domeniul drepturilor omuluiin planurile nationale de activitatein sferainvatamintului pentru toti (I.P.T.);
(iv) contributia la pregatirea sii realizarea planurilor nationale de activitateininvatamintin domeniul drepturilor omului cu o atragere a atentiei la rezultatele Deceniului respectiv al O.N.U.;
(v) reglarea parteneriatului strategic cu institutiile Organizatiei Natiunilor Unite, organizatiile interguvernamentale sii nonguvernamentale sii alte asociatii ale societatii civile, cercurile de cercetare sitiintifica, parlamentari etc.in scopul unei realizari mai eficiente sii ridicarii eficienteiinvatamintuluiin domeniul drepturilor omului la nivel international, regional sii national;in acest plan un rol important se delegeaza  comisiilor nationale UNESCO;
(vi) sprijinirea dezvoltarii retelelor existente UNESCO  (UNITVIN/Catedrelor UNESCO, sicolilor asociate, asociatiilor sii cluburilor UNESCO) sii crearea de retele noi.

28.in rindul activitatilor propuse se includ urmatoarele:

(a) trecereain revista a metodelor utilizate de statele-membrein vederea adoptarii legislatiei nationale sii a regulilor administrativein concordanta cu actele normative privind problemele dreptului lainvatamint sii  i.D.O., precum sii a cailor de realizare a acestorindatoriri; generalizarea sii publicarea materialelor cu referire la practica existenta la nivel national;

(b) sustinerea cercetarilor, efectuate de institutiile de cercetare sitiintifica nationale, privind metodele de implimentare a valorilor universale ale drepturilor omului in cultura (culturile) nationala sii locala;

c) realizarea proiectelor nationale sii subregionale (finansate din contul mijloacelor extrabugetare)intr-un siir de regiuni  cu acordarea primordiala a atentiei revizuirii planurilor de studii sii a manualelor, pregatirii instructorilor, pedagogilor sii lucratorilor administrativiin sistemul deinvatamint sii editarea materialelor didactice, a materialelor didactice pentru pedagogi sii a materialelor pentru instruirea cadrelor;

 d) efectuarea cercetarilor privind problemeleinvatamintuluiin domeniul drepturilor omului,inclusiv referitor la metodele, continutul, tehnica sii indicii de calitatein vederea evaluariiinvatamintuluiin domeniul drepturilor omului sii a realizariiin practica a drepturilorin domeniulinvatamintului;

_________________

(15) Consfatuirea respectiva a expertilor la tema: „Realizareain practica a drepturilorin domeniulinvatamintului: un nou atasiament lainvatamintulin domeniul drepturilor omului” a fost organizata la Sediul central al UNESCO, 30-31 ianuarie a.2003. Raportul final al consfatuirii existain limbile engleza sii franceza. 

 e) publicarea sii difuzarea „practicii noi” privind problemeleinvatamintuluiin domeniul drepturilor omuluiin colaborare cu D.C.S.D.O.in afara de aceasta,  va fi xdecernat premiul UNESCO pentruinvatamintulin domrniul drepturilor omului tn semn de recunoasitere a procedeelor pedagogice inovatoarein aceasta sfera;

 (f) sustinerea integrariii.D.O.in planurile pentrui.P.T. pe calea elaborarii principiilor directorii predestinate  pentru statele-membre  care descriu procesul pe etape a includeriini.D.O.in planurile pentrui.P.T., precum sii cu ajutorul unor seminare  tematice;

 g) acordarea statelor-membre la solicitarea lor a serviciilor de consulting sii a asistentei tehnicein problemele elaborarii planurilor nationale pentruinvatamintulin domeniul drepturilor omuluiin raport cu principiile directorii concrete, elaborate de D.C.S.D.O.;

  h) sprijinirea utilizarii efective a tehnologiilor informationale sii de comunicatie (T.I.C.),in special cu ajutorul serverului didactic multilingual UNESCO  D@dalos ,consacrat drepturilor omului sii democratiei.

Rezultatele  asiteptate

a monitorizarea realizarii actelor internationale normative privitor la dreptul lainvatamint sii invatamintulin domeniul drepturilor omului

 atribuireai.D.O. unei importante magistralein sistemele nationale deinvatamint

c integrareai.D.O.in planurile nationale i.P.T.

 elaborarea sii realizarea planurilor nationalei.D.O.

e stabilirea legaturilor strategice de parteneriat cu scopul realizariii.D.O. sii activizarea colaborarii cu retelele existente

inregistrarea  documentara, precum sii editarea sii difuzarea materialelor cu privire la experienta inovatoare,in special procedeele inovatoare  din domeniul pedagogiei.

C. Activitatea  normativa, monitorizarea sii activitatile privind protectia drepturilor omuluiin domeniul competentei UNESCO

30.in anii precedenti UNESCO a adoptat un siir de acte normative, legatein mod direct sau indirect de drepturile omuluiin domeniile de competenta ale ei. Aceste conventii, declaratii sii recomandari se refera,in primul rind, la dreptul lainvatatura, la protectia intereselor morale sii materiale, determinate de activitatea sitiintifica, literara sau artistica, dreptul la participarea la viata culturala etc.

31. Mecanismul de monitorizare a realizarii actelor normative, utilizat de UNESCO, se bazeaza pe procedura de prezentare de catre state a rapoartelor lor, cum este stipulatin articolul IV (6) sii articolul VIII ai Statutului, precum siiin Regulamentul procedural ce se refera la recomandarile statelor-membre sii ale conventiilor internationale, care se refera la conditiile paragrafului 4 al articolului IV al Statutului. in acelasii timp se efectueaza  o limitare neta dintre „rapoartele initiale” sii „rapoartele periodice, unele din care sint analizate de Comitetul pentru conventii sii recomandari (C.R.). C.R. prezinta rapoartele sale Consiliului executiv care apoi prezinta obiectiile sale pentru analiza la Conferinta generala.

32.in scopul perfectionarii mecanismului de prezentare a rapoartelor la UNESCO  C.R. ainceput analiza unui siir de variante ale reformei (16) sii a propus Consiliului executiv de a confirma citeva masuri cu caracter  de tranzitiein acest domeniu, luindin considerare eforturile analoage,intreprinsein cadrul sistemului Organizatiei Natiunilor Unite cu scopul perfectionarii procedurilor de monitorizare a executarii diverselor contracte privind drepturile omului (17). Aceste masuri ce se continin decizia Consiliului executiv 165/6.2 se refera doar la conventii sii recomandari, supravegherea carora esteincredintata C.R. pina la adoptarea de catre Conferinta generala a deciziei cuvenite.in acelasii scop Comitetul executiv (18) sii E.C.O.S.O.S. au fondatin octombrie a.2001 Grupul unit al expertilor privind monitorizarea dreptului lainvataturain componenta a doi reprezentanti de la comitetul Organizatiei Nantiunilor Unite pentru drepturile economice, sociale sii culturale (C.D.E.S.P.) sii doi reprezentanti de la C.R. Acest grup unit al expertilor UNESCO (CR) E.C.O.S.O.S. (C.D.E.S.P.) sii-a desfasiurat prima siedintain Sediul central UNESCO  la 19 mai a.2003 sii a examinatin limiteleimputernicirilor sale posibilitatile de facilizare a sarcinii pregatirii rapoartelor de catre state privind problemele dreptului lainvatatura sii caile posibile de simplificare sii ridicare a eficientei procedurilor respective.

33. Mecanismul principal al protectiei drepturilor omuluiin cadrul competentei UNESCO este procedura prezentarii comunicarilor, stabilita  prin decizia 104 EX/3.3 din a.1978 care reglementeaza analizarea cazurilor  sii chestiunilor, prezentate la UNESCO privitor laincalcarea presupusa a drepturilor omuluiin sfera competentei ei. Procedura referitor la  comunicari poarta un caracter strict confidential sii are ca scopinfaptuirea reglarii reciproc acceptabile cu statele respective.

34. in calitate de completare la cele expuse mai sus se cuvine de mentionat ca,in conformitate cu practica stabilita, Directorul general poate,in cadrul dreptului la luarea deciziilor careii este acordat prin rezolutia 19 C/12.1  de aintreprinde personal diverse actiuni cu caracter umanitarin folosul persoanelor care sint victime presupuse aleincalcarii drepturilor omuluiin domeniile de competenta a UNESCOin cazurile care necesita o analiza urgenta.

35.in paragraful 2(a) al articolului I al Statutului UNESCO se stipuleaza ca Organizatia „contribuie la apropierea siiintelegerea reciproca a popoarelor prin utilizarea tuturor mijloacelor mass-media sii recomandain acest scop de aincheia acorduri internationale pe care le va considera utile pentru difuzarea libera a ideilor  pe calea cuvintului sau plastica”.Aceasta permite UNESCO de a juca un rol activ atitin domeniul sprijinirii libertatii de exprimare a opiniilor, cit siiin cauza protectiei drepturilor jurnalisitilor, lucratorilor de creatie sii a altor persoane care pot  ajungein pericol din cauza activitatii lor profesionale  prin intermediul fortificarii rolului mijloacelor de informarein masa libere sii pluralistein societatea democrata.

36. Se stabilesc urmatoarele obiective:

(i) asigurarea universalitatii sii a unei eficiente maiinalte a actelor UNESCO privind drepturile omului;
_____________________

(16) Vezi documentele 164 EX/23 sii 165 EX/21.
(17) Raportul Secretarului general „Consolidarea Organizatiei Natiunilor Unite: programul de transformari ulterioare”, A/57/387, 9 septembrie a.2002, paragrafele 52-54.
(18) Vezi decizia 162 EX/5.4

(ii) rationalizarea sii ridicarea eficientei procedurilor UNESCO privind prezentarea rapoartelor sii monitorizareain problemele drepturilor omuluiin domeniile competentei sale;
(iii) atragerea atentiei opiniei publice la importanta actelor UNESCO pentru drepturile omuluiin vederea asigurarii pacii sii securitatii.

37. La siirul de activitati propuse se refera urmatoarele:

(a) sprijinirea ratificarii generale a actelor UNESCO sii familiarizarea mai larga a opiniei publice cu continutul lor;
(b) renovarea actelor existente ale UNESCO privind drepturile omului sii  necesitatea elaborarii actelor noi;
(c) atragerea atentiei opiniei publice la lucrarile C.R. pentru protectia drepturilor omului,in special printre A.SI.P., printre aparatorii activi ai drepturilor omului sii alti reprezentanti ai societatii civile;
(d) acordare de ajutor statelor-membre la solicitarea lorin vederea realizarii actelor sii/sau recomandarilor UNESCO privind totalurile studierii rapoartelor statelor, precum siiin chestiunile adaptarii legislatiilor lorin concordanta cu principiile internationale recunoscute;
(e) asigurarea colaborarii sii sprijiniriiin legatura cu activitatea de normare a organelor sii institutiuilor Organizatiei Natiunilor Unite privind problemele drepturilor omuluiin domeniul competentei UNESCO.

38. Rezultatele scontate:

(a) consolidarea bazei normative a UNESCO pentru activitatea referitoare la problema apararii drepturilor omului cu atragerea unei deosebite atentiiinvatamintuluiin domeniul drepturilor respective;
(b) ridicarea eficientei procedurilor prezentarii referatelor sii a monitorizarii;
(c) perfectionarea realizarii actelor UNESCO referitor la drepturile omului;
(d) sprijinireain continuare sii protectia de catre Organizatie a libertatii exprimarii opiniei sii a libertatii preseiin calitate de drepturi fundamentale ale omului sii elemente de democratie cu ajutorul ridicarii informatizarii opiniei publice, activitatii normative sii a proiectelor operative;
(e) perfectionarea protectiei diversitatii culturale sii a dreptului la libertatea gindirii, consitiintei sii confesiunii sii contributia ulterioara acordata dezvoltarii dialogului intercultural sii interconfesional.

COMPARTIMENTUL III – CONSOLIDAREA LEGATURILOR DE PARTENERIAT

39. Pentru o reactie eficienta la multitudinea de probleme careimpiedica realizarea generala a drepturilor omuluiin epoca globalizarii, este necesara o activitate coordonata aintregii comunitati mondialeinintregime. Este nevoie de o consolidare a colaborarii cu sistemul Organizatiei Natiunilor Unite. Majorarea numarului de organe sii mecanisme, legate de sprijinirea sii protectia drepturilor omului, pe linga adoptarea de catre subdiviziunile O.N.U. a principiului, bazat pe drepturile omului,ii acorda un caracter obligatoriu necesitatii de „divizare stricta a muncii” sii de completare reciproca a functiilor sii obligatiunilor lorin domeniul drepturilor omului.in calitate de baza comuna pentru aceasta servesc principiile, propuse de Secretarul general al Organizatiei Natiunilor Unite (19).

40.in competenta D.C.S.D.O. intra coordonarea tuturor activitatilorin domeniul drepturilor omuluiin sistemul Organizatiei Natiunilor Unite.in scopul consolidarii colaborarii cu D.C.S.D.O. UNESCOin februarie a.2003 a semnat cu aceasta Directie un memorandum cu privire laintelegerea reciproca.in acest memorandum sint determinate sferele prioritare ale intereselor reciproce sii un complex de metode privind asigurarea mai dinamica sii eficienta a actiunilor reciproce. Colaborarea se va extinde asupra realizarii strategiei UNESCO pentru drepturile omului sii strategiei complexe privind lupta cu rasismul sii discriminarea, precum sii asupra activitatilor comune pentru sprijinirea drepturilor omului cu referire la femei sii egalitatea gender. Vor fi efectuati pasii necesar pentruincheierea acordurilor analogice sau asemenatoare cu alte organe, programe sii institutii specializate ale Organizatiei Natiunilor Unite, precum sii pentru realizarea acordurilor existente, asia precum Acordul privind colaborarea cu Organizatia internationala a muncii (semnatain a.1947). Una din prioritati este, de asemenea, extinderea colaborarii cu organele ce semneaza contractul, raportorii speciali sii reprezentantii privind problemele concrete.in acest context este important de a aminti crearea Grupului unit de experti UNESCO (C.R.) / E.C.O.S.O.S.(C.D.E.S.C.) pentru monitorizarea dreptului lainvatatura.

41. Ameliorarea coordonarii sii o colaborare mai strinsa  sint necesare,in special, pentru acordarea de catre statele-membre a asistentei tehnicein domeniul drepturilor omului. Aproape toate subdiviziunile Organizatiei Natiunilor Unite sii majoritatea organizatiilor regionale interguvernamentale acorda o asistenta tehnicain forme diverse. O determinare clara a functiilor sii obligatiunilor ar fi permis de a consolida maximal eficienta unor astfel de activitatiin interesul statelor-membre sii a grupurilor lor cu destinatie speciala.

42. Sprijinirea sii protectia drepturilor omului sint o sarcina comuna a diversiilor parteneri numerosii, incluzind organizatiile interguvernamentale, societatea civila sii sectorul corporativ. Pentru realizarea scopurilor sale, legate de atribuirea unei importante magistrale  sii sprijinirea drepturilor omului pentru toate femeile sii barbatii la toate nivelurile, UNESCO intentioneaza sa consolideze legaturile de parteneriat cu comisiile nationale UNESCO, conducerea nationala, parlamentarii, institutiile nationale de aparare a drepturilor omului, centrele de cercetare sitiintifica sii centrele deinvatamint, catedrele UNESCO sii comunitatea sitiintifica, organizatiile nonguvernamentale sii alte asociatii ale societatii civile, sectorul corporativ sii mijloacele mass-media.

43.in vederea consolidarii legaturilor de parteneriat se stabilesc urmatoarele obiective:

(i) extindereain continuare a colaborarii cu statele-membre, comisiile nationale UNESCO, parlamentari, institutiile nationale pentru apararea drepturilor omului, comunitatea sitiintifica sii catedrele UNESCOI, centrele de cercetare sii deinvatamint pentru drepturile omului, organizatiile nonguvernamentale sii asociatiile societatii civile, personalitati religioase, liderii populatiei aborigene, mijloacele mass-media sii sectorul corporativ;
_________________

(19)  „Consolidarea Organizatiei Natiunilor Unite: programul transformarilor ulterioare”, raportul Secretarului general al Organizatiei Natiunilor Unite, A/57/387, paragraful 124.

(ii) asigurarea unei coordonari mai calitative sii a unei colaborari generale cu organele, programele sii institutiile specializate ale Organizatiei Natiunilor Unite sii organizatiile regionale interguvernamentale, precum sii institutionalizarea colaborarii cu alte organizatii interguvernamentale interesate, asia ca Forul permanent pentru problemele popoarelor aborigene;
(iii) stabilirea unei colaborari mai strinse cu toti parteneriiin cauza realizarii strategiei privind drepturile omuluiin general sii,in particular,in domeniile cercetarilor sitiintifice,invatamintului, monitorizarii sii asistentei tehnice.

44. Pentru activitati propuse se refera  urmatoarele:

(a) realizarea acordurilor existente privind colaborarea, precum sii institutionalizarea colaborarii cu alti parteneri interesati;
(b) elaborarea sii realizarea proiectelor sii activitatilorin sfera inetereselor comuneimpreuna cu parteneriiin cadrul sistemului Organizatiei Natiunilor Unite, precum sii cu altii,in special, cu organizatiile regionale, interguvernamentale, nonguvernamentale sii diversii perteneri la nivel national;
(c) asigurarea reprezentarii mutuale la consfatuiri sii schimbul regulat de informatie cu partenerii interesati privind prioritatile de program sii activitatile;
(d) pregatirea sii difuzarea pe scara larga a materialelor informationale sii a documentatiei privind aspectele drepturilor omuluiin lucrarile UNESCOin vederea atragerii partenerilor traditionali sii noi ale UNESCO la o participare mai activain realizarea proiectelor Organizatiei privind drepturile omului;
(e) elaborarea planului comun de activitati cu D.C.S.D,O.in domeniile de prioritate, determinate de Memorandumul privindintelegerea reciproca, semnatin februarie a.2003.

45. Rezultatele scontate:

(a) perfectionarea „divizarii muncii” sii institutionalizarea colaborarii cu organele, programele sii institutiile specializate ale Organizatiei Natiunilor Unite, precum sii cu organizatiile regionale interguvernamentale;
(b) consolidarea colaborarii cu organizatiile, programele, institutiile sii organele contractuale ale Organizatiei Natiunilor Unite;
(c) realizarea unui numar mare de proiecte sii activitatiin colaborare cu partenerii UNESCO,in special privitor la cercetarile siiinvatamintulin domeniul drepturilor omului, precum sii prestarea asistentei tehnice;
(d) ridicarea recunoasiterii internationale privind contributia UNESCO la sprijinul realizarii drepturilor omului.

46. Analizind documentul „Proiectul strategiei UNESCO pentru drepturile omului” Conferinta generala, posibil, va dori sa adopte urmatoarea rezolutie:

Conferinta generala,

confirmind principiile universalitatii, indivizibilitatii, interconexiunii, interdependentei sii egalitatii tuturor drepturilor omului, indicatein Declaratia de la  Viena sii Programul de actiuni, adoptate de Conferinta Mondiala privind drepturile omuluiin a.1993,

recunoscind ca problemele actualmente existente  cu privire la realizarea drepturilor omului conditioneaza necesitatea activitatilor integre sii coordonate de raspuns din parteaintregului sistem al Organizatiei Natiunilor Uniteinintregime,

luindin considerare rolul acordat pe Directia Comisarului Suprem al Organizatiei Natiunilor Unite pentru drepturile omului (D.C.S.D.O.)in cauza coordonarii tuturor activitatilorin domeniul drepturilor omuluiin sistemul Organizatiei Natiunilor Unite,

tinind cont de Programul de reforme al Secretarului general al Organizatiei Natiunilor Unite (A/51/950), Declaratia mileniului a Organizatiei Natiunilor Unite sii Obiectivelein domeniul dezvoltariiin prag  de mileniu (rezolutia 55/2 a Asambleei Generale a Organizatiei Natiunilor Unite), 

amintind principiile Strategiei de durata medie a UNESCO pentru aa.2002-2007 (31 C/4),

tinind minte despre atasiamentul UNESCO pentru drepturile omului sii necesitatea  fortificarii contributiei Organizatieiin sprijinirea realizarii tuturor drepturilor omului pentru toate femeile sii toti barbatii,in special, a celor drepturi, care intrain competenta ei,

salutind actiunile pentru atribuirea drepturilor omului a unei importante magistralein toate programele UNESCO sii pentru consolidarea coordonarii interguvernamentalein domeniul drepturilor omului atitin Sediul central, cit siiin diviziunile de pe loc,

analizind documentul 32 C/57,

1. autorizeaza Directorul generalin contextul strategiei de durata medie a UNESCO pentru aa.2002-2007 (31 C/4) a adopta toate masurile necesarein vederea realizarii strategiei Organizatiei pentru drepturile omului sii a asigura evidenta eiin toate activitatile UNESCOin corespundere cu  chemarea Secretarului general al Organizatiei Natiounilor Unite  privind includerea problemei drepturilor omuluiin albia activitatii de baza a sistemului Organizatiei Natiunilor Unite;
2. propune Directorului generalin acest scop de a consolida colaborarea cu guvernele, parlamentele, comisiile nationale UNESCO, societatea civila sii cercurile sitiintificein statele-membre;
3.  cheama Directorul general  de a consolidain continuare coordonarea sii colaborareain domeniul drepturilor omului cu organele, programele sii institutiile specializate ale Organizatiei Natiunilor Unite, organizatiile regionale interguvernamentale sii organizatiile nonguvernamentale;
4. cheama Directorul general de a consolida colaborarea UNESCO cu D.C.S.D.O. pe baza memorandumului privindintelegerea reciproca, semnatin februarie a.2003,
5. propune Directorului general pe masura necesitatilor de a  gasi mijloace diverse financiarein vederea realizarii stratergiei UNESCO pentru drepturile omului sii majorarea contributiei UNESCOin sprijinirea realizarii drepturilor omului.



Documente internationale din domeniul bioeticii (rus)
Pe situl

Biroul UNESCO la Moscova

Documente internationale din domeniul bioeticii



UNESCO:
Din domeniul bioeticii:

Declaratia internationala despre informatia genetica a omului (17.10.2003)

Raportul C.I.B.  despre perspectivele elaborarii Documentului universal normativ privind bioetica (13.16.2003. Engl.)

Programul UNESCO pentru bioetica: prioritati si perspective (17.10.2001)

Rezolutia UNESCO: Bioetica si drepturile copilului. Declaratia de la Monaco (18.07.2001)

Realizarea  Declaratiei generale privind genomul omului si drepturile omului (17.11.1999)

Declaratia generala privind genomul omului si drepturile omului (11.11.1997)
 

Alte documente:

Strategia UNESCO privind dezvoltarea „instruirii preventive” din domeniul SIDA (Engleza)

Proiectul strategiei UNESCO privind drepturile omului (22.09.2003)

Proiectul strategiei complexe UNESCO in domeniul luptei contra rasismului si a discriminarii (1.09.2003)

Declaratia generala UNESCO privind diversificarea culturala (2.11.2001)

Declaratia  privind principiile tolerantei (16.11.1995)

Declaratia privind principiile de baza referitor la contributia mijloacelor de informare in masa in consolidarea pacii si a intelegerii reciproce internationale, in dezvoltarea drepturilor omului si in lupta contra rasismului si a apartheidului, si a instigarii la razboi (28.11.1978)

Declaratia privind rasele si prejudiciile de rasa (27.11.1978)
 

.........................................................................................................................................................
Asamblea Generala ONU

Din domeniul bioeticii:

Obiectivele dezvoltarii ONU, trasate in Declaratia mileniului

Declaratia ONU privind clonarea omului (8.03.2005)

Principiile eticii medicale privind rolul lucratorilor din domeniul ocrotirii sanatatii, in special al medicilor, in protectia detinutilor sau persoanelor arestate contra torturilor sau altor tipuri de tratament si  sanctiuni inumane sau  umilitoare pentru  demnitatea omului (18.12.1982)

Declaratia privind utilizarea progresului  tehnico-stiintific in interesul pacii si pentru binele omenirii (10.11.1975).

ECOSOS:

Rezolutia ECOSOS: Confidentialitatea genetica si nediscriminarea (21.07.2004)

Rezolutia Comisiei pentru drepturile omului ECOSOS „Drepturile omului si bioetica” (25.04.2003)

CONSILIUL EUROPEI:

Declaratia de la Copenhaga privind dezvoltarea sociala (29-30.11.2002)

Conventia privind protectia drepturilor si demnitatii omului in legatura cu  aplicarea  realizarilor din domeniul biologiei si medicinei: Conventia privind drepturile omului si biomedicina (4.04.1997)
...................................................................................................................................................

Pe aceasta pagina http://www.bio.pu.ru/win/lit/bioethic/ sint prezentate materialele care, speram, va vor fi utile.

1. Codul de la Niuremberg

2. Declaratia de la Helsinki

3. Conventia europeana privind drepturile omului si biomedicina

4. Juramintul lui Hipocrate

5. Platon – Apologia lui Socrate

6. Platon – Kriton

7. Platon – Pirus

8. Piter Singer – Omul si animalele sint egali

9. Reglarea etica si expertiza etica a cercetarilor stiintifice

10.  Declaratia generala privind genomul omului si drepturile omului

11. Recomandari internationale (codul etic) privind cercetarile medico-biologice cu utilizarea animalelor
 



 
Constantin Rusnac, Dr.H.C., Secretar , Malikova (AiF in Moldova)
Constantin Rusnac, Dr.H.C., Secretar , Malikova (AiF- Moldova)
 [Despre proiect] [Noutati] [Consultatii][Publicatii ] [Activitati ] [Istoria bioeticii in Republica Moldova] [Contact]
Сайт управлÑетÑÑ ÑиÑтемой uCoz